Gädd mete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd mete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd mete!

Hejsan!

jag är ny inom gädd mete och skulle då vilja ha lite tipps.

jag har varit ute i 2 dagar nu o metat, utan en fisk!.
    Jag metar i en sjö som är ganska så stor, och lite medeldjup. Den har en djupränna som går längst hela sjön, den är ca: 16-25 meter djup. i överlag så är väl sjön några meter Djup. det finns mycket stengrund i hela sjön, mycket vass och andra grund osv.

Jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga om den, Fråga gärna så svarar jag!.

Ganska mörkt vatten.

jag har metat med Mört/små brax (Storlekar som en öppen hand på ett ungifär på betesfisken.)

Flötesmetar, kanske skulle testa att botten meta, vad tycker ni? hur långt upp ifrån botten ska fisken isåfall?, hur är gäddorna så här års, vad skulle ni göra? jag har hafft att fisken kmr ner ungifär mellan 1.30m - 3.5m kanske. är det för lite eller?. Kom igen nu, tipps tack. Vädret när jag har varit ute: Soligt, ibland kom det moln o släckte den, ganska varmt när solen var framme annars kunde dt bli lite kyligt, ibland blåste det lite, ibland vindstilla. Typ om det blåser ute på sjön, kan man åka in nånstans där man har skydd för träden så är det vindstilla. Man kan säga att det finns ställen att åka in på över allt på sjön.

Finns även ganska gott om Gös har jag hört, vet många som har fått 4kg+.

Kom igen nu, Tippsa mig om allt. Fråga på!

MVH//Emil

Finns säkert några guru's här inne
    Skitfiske på er!

Kommentera

Jag brukar gäddmeta och jag använder mig av en skapligt enkel metod.
      Metar med mört på. 2 stycken 3 krokar. ena kroken genom undre läppen till ut genom "hakan", Andra kroken sätter jag på ryggen långt upp på ryggen.
      Det är självklart att gäddan tar mer på levande beten.

jag meter kanske max verkligen max, 1 meter från botten upp. alltså mörten är en meter MAX ovanför botten, som sagt levande.

Testa de om du inte redan testat de, så brukar jag göra iallafall och det funkar fint !

MVH

Kommentera

Ursprungligen postat av Amas
        Jag brukar gäddmeta och jag använder mig av en skapligt enkel metod.
        Metar med mört på. 2 stycken 3 krokar. ena kroken genom undre läppen till ut genom "hakan", Andra kroken sätter jag på ryggen långt upp på ryggen.
        Det är självklart att gäddan tar mer på levande beten.

jag meter kanske max verkligen max, 1 meter från botten upp. alltså mörten är en meter MAX ovanför botten, som sagt levande.

Testa de om du inte redan testat de, så brukar jag göra iallafall och det funkar fint !

MVH
        Tack för tippset!. Det ska jag testa nästa gång!.

Fler nån?

Update fråga: Ska man kanske hålla sig till alla "vikar" eller vass nu?, vart isåfall typ brukar den trivas?, mitt i en vik, eller in mot kanten Etc..
        Senast ändrad av uKKla; 2006-06-07, 19:50.

Kommentera

Kolla efter djupkanter, där brukar det vara hetast. Smågäddor gillar vass, stora gillar vatten över huvudet. Grynnor och stenar, eller oregelbundenheter på botten drar till sig fisk. Om du ser stora stim av bytesfisk, finns det alltid gädda i närheten.

Testa att variera djupet, ibland tar de en betesfisk som simmar precis i ytan, andra gånger djupare, eller till och med ända nere på botten.

Ibland är flötestrolling den rätta melodin, tänk på att det ska gå sakta bara.

Jag brukar köra med tvåkrokstackel, storlek 6 owner eller VMC.

Jag tycker att det är bättre om det är lit erörelse på vattnet, särskilt om solen är framme. Regn ska man aldrig förakta på sommaren.
          www.hellfish.se

Kommentera

Vad är det för temperatur på vattnet?

Kanske mindre betesfisk, åminstone för gös.?
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
              Vad är det för temperatur på vattnet?

Kanske mindre betesfisk, åminstone för gös.?
              En tumregel för gädda brukar annars vara "fler hugg men färre krokningar ju större betesfisk"...

Man måste ha en hel del tålamod också - att ha varit ute två turer utan hugg är ju ingenting - jag var ute åtminstone 13 pass i höstas utan fisk!

Kommentera

Tålamod är inget problem, bara det att det kändes som om jag inte riktigt visste vad jag höll på med så att säga ^^..

tja, va kan dt vara, 10-12 grader kanske. ingen aning :P.
                Betes fisk finns tamefan överallt i den där jävla sjön

Det är ju lite svårt att veta vart sånt där finns i vattnet när man inte har Ekolod ;s. man vet bara på ett ungifär.
                Senast ändrad av uKKla; 2006-06-08, 20:41.

Kommentera

bara att nöta på=)

Kommentera

Flötestrolling låter som den rätta metoden att söka upp fisken. När du väl hittar fisken så stannar du där och nöter av stället noga på olika djup.

Testa även med mindre krokar, jag brukar köra med #8 eller till och med #10 när fisket är segt. Du kan även prova att köra med delar av jiggar, gran, pärlor och små propellrar (se upp så dom inte skadar linan bara!) till ditt tackel för att locka gäddan till just din betesfisk. En annan sak som du kan tänka på är att inte använda för störa flöten/för lite bly. Om du har ett för stort flöte eller för lite bly kan kräsna gäddor spotta betesfisken på grund av motståndet. Kör med så lätta flöten som möjligt så att du kan köra med lite bly eftersom betesfisken då kan röra sig mer och håller sig pigg längre, om du märker att betesfisken simmar allt för mycket kan en "dubbeltaffs" vara ett smart val.

Om du ska bottenmeta så råder jag dej att köra från land efter som du har bättre kontroll då. Testa med ett glindande pop-up-tackel så att du kan köra på olika djup. Som nappindikator behövs inget märkvärdigt, klätterapor och hangers funkar utmärkt. Om du vill köra ännu simplare skulle du kunna köra med enbart en ålbjällra. Något som du skulle behöva om du ska köra med klätterapor/hangers är bankstick eller en rodpod. Jag skulle köra med banksticks eftersom dom är billiga och då kan du sprida dina spöna runt till exempel en liten udde. Men nackdelen är att det måste vara ett mjukt underlag som du kan köra ner dina banksticks i. Det går även att lösa med en större frigolitskiva. Kör med öppen bygel och run clips eller gummisnodd om du inte har baitrunners.

Om du skulle ha några frågor så är det bara att skicka PM eller adda mej på msn så kanske jag kan hjälpa dej.
                    Lycka till med Gäddmetet!

MvH

Mackan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 823 visningar