Svårt att kroka fiskar vid kastat flötmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt att kroka fiskar vid kastat flötmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Strålande! Tack för inlägget Daniel!

~Paul~

PS Första spööglan verkar vara ganska liten till diametern. Jag antar att man bör använda en rulle med förhållandevis liten spole så att friktionen blir så liten som möjligt?
    Senast ändrad av dePaul; 2017-09-21, 09:21.

Kommentera

Jag kör med Wychwood Solace 6. Har i nuläget nylonlina 0.25 från Gardner på. Hade tidkgare Fireline 0.16. Allt har funkar klockrent.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
        Jag kör med Wychwood Solace 6. Har i nuläget nylonlina 0.25 från Gardner på. Hade tidkgare Fireline 0.16. Allt har funkar klockrent.
        Den storleken på rullen motsvarar rätt många av mina egna rullar. Så då borde spöet funka .

Hur pass nöjd är du med rullen? Har man någon nytta av det där speciella linclipset?

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
          Den storleken på rullen motsvarar rätt många av mina egna rullar. Så då borde spöet funka .

Hur pass nöjd är du med rullen? Har man någon nytta av det där speciella linclipset?

~Paul~
          Jag har faktiskt aldrig riktigt använt linclipset då jag inte ansett mig behöva den. På bloggen "Ensamvargens fiske" kan du läsa mer om rullen och linclipsens nytta enligt hans pespektiv. Jag har inte använt den då jag tycker att det fungerar bra att mäska genom att kasta ut som vanligt och jag ser inget problem att det finns viss spridning på var mäsket hamnar. I övrigt är jag väldigt nöjd med rullen. Den är frambromsad vilket enligt mig är ett måste. Bromsen känns gedigen och jag har prövat den mer ordentligt vid fiske efter större ål. Linuppläggning kan jag inte heller klaga på. Köpte den från Metebolaget för ca. 1.5 år sedan för ungefär 700 kr. Klart prisvärd. Baitrunner-funktionen har jag egentligen aldrig behövt testa i "skarpt läge" men den fungerar som den ska.

Tillägg: övrigt positivt är att enkel- och dubbelvev ingår samt extraspole. Tror (minns inte säkert) att båda spolarna är av aluminium.
          Senast ändrad av Abramis Brama; 2017-09-21, 13:53.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tack för den utmärkta infon! Lockande rulle!

~Paul~

Kommentera

Det är inga problem att kasta med Wilson-spöet med en Daiwa Freams 3000 och den rullen har lika bred spole som många rullar i strl.4000.

Vi är lite ifrån trådens huvudfråga men även de här off-topic-svaren bidrar till bättre krokningar.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-09-21, 14:48.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Det är inga problem att kasta med Wilson-spöet med en Daiwa Freams 3000 och den rullen har lika bred spole som många rullar i strl.4000.

Vi är lite ifrån trådens huvudfråga men även de här off-topic-svaren bidrar till bättre krokningar.
                Låter bra. Har som sagt några rullar i precis den här storleken.

0,25-0,30 nylon borde bli perfekt till makrill.

~Paul~

Kommentera

Hej .
                  Halmstadbo här också. Massor av kloka tips har du fått som du kan dra nytta av. Jag jagar makrill med flötmete . Använder Halmstad flöten som jag bygger själv av Abbachi. Mina tips är : alltid hålla kontakt med flötet , ständig veva in om det inte är strömt . Det gäller att välja det rätta " dyket " när du skall göra mothugg - du måste känna att fisken tar betet när du gör mothugg. Långt spö check jag har ett billigt karpspö som är 13 fot långt och lyfter massor av lina. När det gäller makrill så gör jag rejäla mothugg rakt upp . Har bytt tillbaka till nylon tyckte att det blev för hårt med spunnen. En stor makrill på flötmete är en njutning. Har märkt en stor skillnad på hur makrillen tar sillbiten , på gamla fyr - nissans utlopp fanns en rejäl ström - då fick du ett napp ( dyk) nån gång två , då gällde det att klippa till annars var gaisaren borta. Nu när jag fiskar i hamnen där det är mer stilla vatten kan du få flera napp i rad och det gäller
                  att välja rätt dyk. Övning ger färdighet , men ett spö med ryggrad och lite längd är en förutsättning.
                  PS vad jag saknar att stå på Gamla Fyr och höra alla gamla skrönor och se de riktigt gamla gubbarna va med i matchen .
                  Peter B

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    1, hålla kontakt med flötet , ständig veva in om det inte är strömt

2. att välja det rätta " dyket " när du skall göra mothugg

3. rejäla mothugg rakt upp

4. Har bytt tillbaka till nylon tyckte att det blev för hårt med spunnen

5. Har märkt en stor skillnad på hur makrillen tar sillbiten .....

6. ett spö med ryggrad och lite längd är en förutsättning
                    Många matnyttiga tips! Tack!

Det är garanterat som du antyder - man kommer att missa en och annan makrill innan man får kläm på tekniken.

Tack igen,

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar