Ny metare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny metare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny metare

Hej allesammans!

Jag har precis börjat med bottenmete, och till min stora förvåning har spinnspöna fått stå oanvända sen jag skaffade ett billigt quivertip spö...

Jag kör med rätt enkel utrustning; quivertipspö och pater noster tackel med mask, maggot, räka, majs eller mask som bete. Har några feeders också som jag testat med köpt mäsk. Funkade fint...

Då man kikar på videor och i affären finns det minst lika mycket prylar som vid spinnfisket. Allt från specialstolar till olika larm till specialklykor och håvar och skottkärra att frakta allt i... Så min fråga är; vad tycker NI är det nödvändiga för ett lyckat bottenmete? Hur mycket utrustning brukar ni släpa med er ut på en vanlig mystur?

En fråga till, funkar det att bottenmeta från båt? Hur hantera att spöt är så djävla långt?

/
    Fredrik, nyfrälst metare

Vad som behövs styrs helt av vad jag vill fånga. Bottenmete från båt är inget kul om båten inte ligger still.

Kommentera

Välkommen! Mete är livet. Du behöver inte mängder med prylar utan det finns en charm i att köra rätt enkelt. Upplever du inte att du saknar något så saknar du troligen inte något. Ska du sitta länge är en bekväm stol bra annars duger stolsryggsäck gott, som exempel. Bottenmeta från båt (om vi nu inte pratar havsmete) kräver som sagt att båten står helt stilla, med hjälp av två ankare t.ex.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tack för svaren!
        Med tanke på att jag får fisk då jag metar så tycker jag allt jag är på god väg med mina enklare metoder. Mer fisk än vid spinnfisket faktiskt... Det jag egentligen är sugen på att få veta är hur mycket ni brukar släpa med er ut? Ex flera spön, hållare, ett halvt vardagsrum mm. Tycker sånt är spännande att få höra om.

Kan bli så att jag kör flötmete eller spinn från båt då... Lika bra.

Förresten, vet ni om det finns mindre cirkelkrok att köpa någonstans? Hittar mest större varianter.

Kommentera

Jag har mina grejer (bortsett från spöet) i en IKEA-kasse. Det är mycket småprylar som jag skippar att nämna och som inte är nödvändiga men några saker som kan vara bra att ha och som jag alltid har med mig är:
          • Två stycken banksticks
          • Peang
          • Våg (godkänd av Sportfiskarna)
          • Håv
          • Stol (nån ihopvikbar från Biltema, smidig och billig)
          • Kaffe-termos
          • Jacka
          • Extra tröja

Jag tror inte att jag har missat något väsentligt.
          Jo en avkrokningsmatta kan vara bra att ha också.
          Ibland har jag även med mig ett paraplytält som jag köpt, med vägg som man kan montera på för att slippa vinden.

Kommentera

I år kör jag bara kortare pass då vi fick en son i våras. Packningen brukar vara rätt enkel:

- spö, rulle, fiskeväska samt bete.
            - stolsryggsäck som småsakerna fraktas i.
            - håv.
            - spöhållare (bankstick)

Det blir oftast morgonfiske så varmare kläder sitter redan på.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Idag hade jag med rätt mycket grejer, dvs en hopfällbar stol från biltema, bord på markspjut att ha bete, mäsk och kaffekoppen (samt ägg mackan och falukorvmackan... Nödvändig del i utrustningen), bankstick, tre sorters bete och lite olika krok, bly etc. Och så ett spö. Bekvämt och extravagant i min mening. Bra fiske också, flera mörtar runt halvkilot, och borre som bifångst.

Dock känns det som en lätt rygga med stol, och lite småsaker till hade räckt långt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
              5 svar
              1 882 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mcb
              av mcb