Braxen, den största plåga i karpfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxen, den största plåga i karpfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxen, den största plåga i karpfisket?

Jag fiskar karp just nu och har gjord det ett tag sedan isen gav mig tillgång till ett par ställen och det blir en massa Braxen och det är ett stort problem och kan vara ett problem hela året i vatten som hyser Braxen.

Vi som fiskar karp vill inte bli störda av Braxen under vårt fiske, men det är svårt att undgå dessa stora stim av slemproppar som driver runt i sjöarna och det kan bli väldigt irriterande för en karpfiskare. ( Väldigt roligt att gå upp 3 på natten och veva in en Braxen) som har fastnad och larmet låter till och från. Jo man kan hålla sig för skratt en vinternatt med dessa scenarios vill jag lova!
    En bild vi alla känner igen.
    Det misstaget jag gjorde var att jag lade ut en del mindre partiklar för att få bottnen rensat, så min rigg kunde ligga ren och fri för trådiga alger, men efter att ha gjord sitt jobb, stannade Braxnarna kvar och tog sig an mina boilies, åtminstone dem mindre i 8-15 mm, dem större beten flyttade dem bara runt på platsen.
    Hittar Braxen dina boilies, så är karpen aldrig långt borta.
    Oftast får man in Braxen som tar för sig av mäsken, vad du än har lagt ut och detta hör karparna, som sedan kommer in på mäskan och tar över, ni har säkert sett dem olika undervattensfilmer som finns att tillgå på nätet.

Det händer titt som tätt och det är inte roligt att få Braxen efter Braxen, men tyvärr är det så och jag hade själv ett litet cirkus för några år sedan. 11 Braxen på raken och sen kom runnet och 10 minuter pussade jag Halftail på pannan!
    Ta lärdom av dina hookholds!
    Fångar du Braxen med boilies och hair-rigg, så kommer du att fånga karp på samma rigg! Punkt slut! Men kolla innan du tar loss kroken och lägg märke till hur kroken sitter, det är viktigt att du har en bra rigg.

Titta på bilden ovan och se krokfästet, det är bra, det blir inte bättre, så ska dina hookholds vara och är dem inte det, så passa på att ändra det som behövs ändras, innan karparna anländer till platsen.
    Mört och annan fisk kan också bli en plåga.
    Vi har andra arter som kan ställa till det för oss, t ex Mört som är framme och puffar på dina beten och fastnar eller får din rigg att likna ett skatbo, vi har Ålen som älskar fishmealboilies och efter ett besök från dessa snakes, så är det byte av rigg, på grund av slime och trassel!

Går vi tillbaka till småfisken som står runt din rigg, så lockar dessa fram rovfisk som gädda och abborre, som i attacken får ditt bete i käften och du vevar lyckligt in en oönskad art. Jag tror du känner igen detta fenomen, mig har det hänt otaliga gånger!
    Så vill vi ha det, inget annat eller hur?
    Vad vi kan göra är att låta bli ren mäsk och endast använda boilies i rätt storlek och det gäller både som mäsk och krokbeten, man får ibland ha dubbla 20 mm för att vara i frid och ibland hjälper inte ens det. Braxen som är värst puffar på dina beten tills dem fastnar och det spelar ibland ingen roll om du kör med en Greedy pig - rigg med 3-4 20 mm boilies, de ger sig inte!

Bilden visar vad vi vill ha, en bra krokat karp, kroken sitter mitt i underkäken och jag säger det än en gång, bli inte hysterisk över en Braxen, kolla hur kroken satt och ta det med dig i vetskap om att när en karp hugger, så sitter den som på bilden över och det ger lite lugn.
    Braxenhane med lekvårtor.
    Jag är inte säker, men jag tycker att Braxenhanen är betydligt mera ihållande och aggressiv mot beten under tiden dessa har lekvårtor, jag upplever det så iallafall.

Mitt tips är stora beten och lägg undan mäskbaljans innehåll, visst vill man köra med mindre beten under våren om det går, men man kan få stora problem i vatten med stora mängder oönskad fisk och det finns 24 mm att köpa eller rulla stora krokbeten själv. Har du som läser detta en bra eller bättre lösning, Let me know please!

Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
29 svar
4 877 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37