Bottenmete med pilotflöte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete med pilotflöte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete med pilotflöte?

Hej

Jag har hört talas om att en del metare använder sig av ett litet flöte när de bottenmetar. Man använder sig då av ett vanligt paternoster-tackel, eller liknande, med en pärontyngd/slangsänke i den ena linan och i den andra sätter man ett bete med ett flöte en liten bit bakom agnet. Ett trevägslekande håller ihop kalaset i mitten och leder till huvudlinan.

Tanken är att agnet ska flyta upp och sväva en halvmeter, eller längre, från botten tror jag.

Det här tycker jag verkar spännande och undrar om någon kan beskriva hur jag ska bygga ett sådant tackel och i vilka miljöer och för vilka fiskar det är effektivt?

Ska jag till exempel sätta flötet precis bakom kroken eller en decimeter längre bak på kroktafslinan? Samt vilken typ av flöte ska jag använda mig av?

Ha det

bottom bouncer heter det, gör så linan inte fastnar i dybottnen

Kommentera

Olle, det du beskriver är "sunken float paternoster" eller ett paternoster med pop-up vid själva betet. Jag kan fota mina varianter av riggarna och förklara dem när jag kommer hem ikväll om du inte hittar en guide på internet. Tyvärr kräver riggarna en hel den småkrafs.

Du kan bestämma hur högt upp i vattnet betet ska befinna sig och begränsas bara av spöets längd.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-02-02, 16:16.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Okok!

Ja tack, gör gärna det Artur

Kommentera

Sunken Float Paternoster

Click image for larger version

Name:	IMG_1625.JPG
Views:	1
Size:	519,4 KB
ID:	1783570

Riggen i sin helhet. Nedan följer en snabbgenomgång.

Name:	IMG_1626.jpg
Size:	831,4 KB
ID:	1783571

Ett flöte med genomlöpande hål genom vilket huvudlinan går. Linan knyts fast i ett lekande som i detta fall fixeras i flötets silikontub. (Det går lika bra med en större flytkula/buldo men den måste ha en neutral färg så inte gäddan hugger på den).

Name:	IMG_1627.jpg
Size:	975,2 KB
ID:	1783572

Lekandet är början på en 50-70 cm lång up-trace (som skyddar så att gäddan inte kommer åt huvudlinan). Längst ner på denna up-trace kan det finnas ett trevägslekande. Men hellre en s.k. helicopter rig som minskar trasslet. Finns sådana att köpa färdiga.

Name:	IMG_1628.jpg
Size:	914,7 KB
ID:	1783573

Till trevägslekandet (eller som här helicopter riggens lekande som snurrar runt en hård tub) fäster man själva betestafsen. Jag har också en s.k. rig sleeve (går också bra med krympslang) som motverkar trassel.
          OBS! Pop-upen kan användas till större levande/död betesfisk men är inte något måste.

Name:	IMG_1629.jpg
Size:	712,8 KB
ID:	1783574

Till det nedre trevägslekandet knyts en knäcklänk (nylon 0,20 mm) och i andra änden av knäcklänken knyter man fast ett päronsänke. Tänk på att inte ha för lätt sänke så att betesfisk (men även ström om man fiskar i en å) gör att sänket släpper botten. 45-80 gram brukar jag använda.

Knäcklänkens längd kan varieras.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-02-02, 23:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasplarn Visa inlägg
            Hej

Jag har hört talas om att en del metare använder sig av ett litet flöte när de bottenmetar. Man använder sig då av ett vanligt paternoster-tackel, eller liknande, med en pärontyngd/slangsänke i den ena linan och i den andra sätter man ett bete med ett flöte en liten bit bakom agnet. Ett trevägslekande håller ihop kalaset i mitten och leder till huvudlinan.

Tanken är att agnet ska flyta upp och sväva en halvmeter, eller längre, från botten tror jag.

Det här tycker jag verkar spännande och undrar om någon kan beskriva hur jag ska bygga ett sådant tackel och i vilka miljöer och för vilka fiskar det är effektivt?

Ska jag till exempel sätta flötet precis bakom kroken eller en decimeter längre bak på kroktafslinan? Samt vilken typ av flöte ska jag använda mig av?

Ha det
            Storlek på flötet styrs av betesstorlek, dessa funkar bra för mindre beten http://www.spro.eu/EN_GB/category/tr...ni-floats.html

Kommentera

Jag är ännu ingen expert på gäddmete men i strömmande vatten avgörs flötets storlek och sänktes tyngd även av hur hård strömmen är. Generellt sett ska dessutom flöte och sänke vara balanserat (stort flöte = tungt sänke) vilket bidrar till att gäddan känner mindre motstånd.

Som Stefan antyder ovan så siktar man på att använda så små flöte och sänken som det bara går.

Ska man fiska deadbaits ovan hög vegetation i insjö så funkar sunken float pater noster utmärkt. Ska man däremot fiska där det finns lite eller ingen vegetation allt så blir presentationen bättre med enklare riggning.

Totally Awesome Fishing har bra exempel på detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 873 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37