lite karp hjälp nu på vintern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lite karp hjälp nu på vintern.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lite karp hjälp nu på vintern.

Tjenare.
    Läste en tråd/blogg förra året här om karpfiske på vintern.
    Tänkte jag skulle prova ett pass på detta. Lite eld mat och mys på land med 2spön ute. Frågan är lite vart ska man mäska någonstans?
    Jag har inte sett eller hört någon karp i dom grunda partierna i kring vassen. Men håller dom sig nåra tro? Eller står dom och trycker i någon djuphåla hela vintern?
    Om ingen har idéer så får jag själv prova mig lite fram och se om jag kan medela här efter annars.
    Ja beten med ska man köra söta väl luktande beten såhär års? Eller kanske bara majs med en pop-up majs?

Läste en artikel i tyska Blinker för flera år sedan om mete efter karp på vintern från isen, karpen högg men försiktigt, så att mäska med mycket doft kommer nog att fungera. Matar karp i en damm året runt, på vintern är dom mycket slöa men äter, ultrarapid, karpen håller till på grunt vatten, 1/2- 1m. Sparade artikeln, hittar jag den kan du få en kopia.

Kommentera

Är dom kvar på dom grunda delarna även under vintern! Trodde dom gick lite djupare för att hitta varmare vatten?
      Jo jag har läst lite om vinterfiske efter karp. Även från england men många siktar på andra arter som abborre gädda mm på vintern. Men lite levnads miljöer mm har jag inte fått kläm på.
      Får ta och börja mäska upp en plats och se om jag kanske kan se någon aktivitet kring detta område. Har en sand botten som har flera flera meter vass ut för att sedan gå ner mot 1-2meter utanför vassen. Finns även en kal större fläck mitt i vassen. Tror ni på precis utanför vasskanten här? Eller på en lätt strömmande område mot ett utlopp i sjön. Även detta ned flera meter vass och sand. Men som sagt lite mer strömmade.

Kommentera

De står antagligen där vattnet är varmast.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          De står antagligen där vattnet är varmast.

Tror inte karpen står på 10m och djupare dock. Är där vattnet i ena sjön är varmast nu. Den finner nog inte så mycket mat där mer än massa betesfisk möjligen. Eller jag kan ha helt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av team färgen Visa inlägg
            Tror inte karpen står på 10m och djupare dock. Är där vattnet i ena sjön är varmast nu. Den finner nog inte så mycket mat där mer än massa betesfisk möjligen. Eller jag kan ha helt fel.
            Varför kan det inte finnas gott om bottendjur på djupet? Och dessutom äter de minimalt under vintern. Men sätt dig du och fiska i vasskanten om du vill grilla ostört.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 877 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37