Fånga löja samt frysa in - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fånga löja samt frysa in

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fånga löja samt frysa in

Hejsan,

Har funderat på om någon kan rekommendera alternativa fångstmetoder för löja annat än kastnät och mete med liten krok. Använder själv båda tekniker men ibland har man otur och anländer precis när löjorna är på annan plats.

Har kollat lite på amerikanska sidor och i USA verkar de flesta rekommendera minnow traps (t.ex denna från Gee's)
    Click image for larger version

Name:	IMG_8651.JPG
Views:	1
Size:	838,1 KB
ID:	1846695

Har någon här testat dessa "mjärdar" hemma i Sverige och vet om de fungerar på just löja?
    Minnows är ju inte exakt samma sak som löjor och innan man beställer från USA så vill man väl vara någorlunda säker på att man inte kastar pengarna i sjön (bokstavligt talat).

Läser man på amerikanska forum så verkar hund -och kattmat fungera bäst som bete och inom 10-20 min så har de gott om betefisk.

Sist men inte minst, har något lyckats frysa in löja med bra resultat? Några tips?
    Senast ändrad av Beastmaster; 2016-07-25, 07:36.

Intressant mix med den rostade löken. Havregrynsgröt brukar jag mäska med innan jag kastar kastnät.

Har fiskerätt och egen brygga så just den biten är lugnt. När det kommer till just själva anordningen så tycker jag det är intressant om det skulle funka för löja i svenska vatten. Att mört och abborre går in mjärdar vet jag men just löjan gäckar mig.

Kommentera

brukar rulla in löjorna i gladpack innan frysning funkar bra håller sig fint.mäskar med löjakungen mäsk obs skall vara gegigt så att det blir ett mäskmoln i vattnet.sedan metar jag upp dem funkar jäkligt bra om man ser löja i området.

Kommentera

Min erfarenhet är att löjor är starkt motvilliga till att gå in i alla typer av mjärdar och mörtstugor. Mäsk fungerar bra annars för att locka dem till ditt metspö. Förutom Swedbait Löjkung som redan nämnts kan krossade havregryn locka in fisk från långt håll bra om du använder dem torrt på ytan. Det blir ett spår som ytgående löja inte kan motstå.

Kommentera

Kan man inte lägga in dom i nån go marinad gjord på typ olja/fiskolja, vaniljstång, lakritsrot, stjärnanis, socker och kanske nåt annat gött som fisken gillar, tätt åtslutande lagom stora burkar med typ 20 löjor i varje som dom kan gotta till sig i. Tänker att löjorna får en bättre och hållbarare konsistens i marinad än djupfrysta och sköra?

Kommentera

Jag har läst om att man utomlands saltar en del samt använder bakpulver!? Själv har jag funderat på om det är värt att vacuumförpacka dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
              Min erfarenhet är att löjor är starkt motvilliga till att gå in i alla typer av mjärdar och mörtstugor. Mäsk fungerar bra annars för att locka dem till ditt metspö. Förutom Swedbait Löjkung som redan nämnts kan krossade havregryn locka in fisk från långt håll bra om du använder dem torrt på ytan. Det blir ett spår som ytgående löja inte kan motstå.
              Det är även min erfarenhet när jag använt mjärdar gjorda av nät. Är väldigt sugen på att beställa dessa av galvat stål från USA men skulle kännas lite snopet om de står helt tomma efter en dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                Smart med havregryn, skall jag testa!

Kommentera

i skolan metade vi upp löja till trolling, ner i en spann med saltvatten så dör de utan att lida allt för mycket.

går att tillsätta färg och smakämnen för extra lockelse

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 926 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76