Hur påverkar lång vinter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkar lång vinter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur påverkar lång vinter?

Någon som har en aning om hur långa vintrar som denna påverkar beteenden hos olika fiskarter, de som börjar ätavid vissa temp. borde ju börja äta senare eftersom vattnet då blir varmt längre fram på året....är även väldigt intresserad av hur leken påvärkas.....flyttas den fram en månad om det är vinter en månad extra?

// Jack
    [U-a SpecimenHunterCrew][FONT=Comic Sans MS][/FONT]

http://www.specimenhunters.se

Ja iaf gäddorna har ju olika lekperioder. Så de kör ju på vattentemperatur och inte på vecka/månad. Annars hade ju alla gäddor i Sverige lekt samtidigt. Men nu är ju leken oftast i mars, april i skåne och så sent som Maj en bit upp? Så det lär bli som så att lekarna skjuts upp lite. Fast jag tror sommarn tar igen allt sen. Kall vinter = varm sommar? Iallafall ibland
    /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
      Fast jag tror sommarn tar igen allt sen. Kall vinter = varm sommar? Iallafall ibland
      Just det. Jag tror att det kommer att bli både en varmare och längre sommar än vanligt. Våren och hösten suddas ut allt mer med åren

Kommentera

jepps vi får ju hoppas på det....e ju perfekt då mitt sommarlov kan utnytjas maximalt

Kommentera

När det är en lång vinter som denna påverkar det då fiskebeståndet positivt? Det är ju en väldigt massa Nätfiskare som inte kan fiska eftersom isen ligger när fisken vandrar mot lekplatserna. Detta borde ju göra att det blir mer fisk som överlever till utkanterna av lekplatserna? eller är det så att fisken väntar kvar långt ut så den fortfarande måste passera alla nät?

Specimenhunter_jack.
          Jag personligen tror att det kommer bli lite annorlunda detta år med en kortare och mer effektiv lekperiod. Hur det sedan påverkar fisket kan ju vara olika, Men lär väl bli ungefär som vanligt annars. Leken börjar i April och slutar i slutar i maj.

Kommentera

Ursprungligen postat av GustafssoN
            När det är en lång vinter som denna påverkar det då fiskebeståndet positivt? Det är ju en väldigt massa Nätfiskare som inte kan fiska eftersom isen ligger när fisken vandrar mot lekplatserna. Detta borde ju göra att det blir mer fisk som överlever till utkanterna av lekplatserna? eller är det så att fisken väntar kvar långt ut så den fortfarande måste passera alla nät?

Specimenhunter_jack.
            Jag personligen tror att det kommer bli lite annorlunda detta år med en kortare och mer effektiv lekperiod. Hur det sedan påverkar fisket kan ju vara olika, Men lär väl bli ungefär som vanligt annars. Leken börjar i April och slutar i slutar i maj.
            För gäddan möjligtvis. Tror nog Karp och Sutare håller lite på sig jag..
            Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av C&RforLIFE
              För gäddan möjligtvis. Tror nog Karp och Sutare håller lite på sig jag..
              Stämmer bra....sutaren leker ofta i början av juni, karpens lek har jag bevittnat kommer dock ej ihåg månaden :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Specimenhunter_Jack
                Stämmer bra....sutaren leker ofta i början av juni, karpens lek har jag bevittnat kommer dock ej ihåg månaden :P
                Bara vattnet når rätt temp så kommer även karpen igång under juni månad..lite tidigare söderut och lite senare norröver, perfekt att lägga passen innan där för att hitta max kondis...
                Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av C&RforLIFE
                  Bara vattnet når rätt temp så kommer även karpen igång under juni månad..lite tidigare söderut och lite senare norröver, perfekt att lägga passen innan där för att hitta max kondis...
                  Hehh jo det e ju det som e problemet:P man vill ju pricka in precis inann lek på karp, brax och sutare men det jävliga e ju att de kör samtidigt, dock karpen lite senare

Kommentera

Ursprungligen postat av Specimenhunter_Jack
                    Hehh jo det e ju det som e problemet:P man vill ju pricka in precis inann lek på karp, brax och sutare men det jävliga e ju att de kör samtidigt, dock karpen lite senare
                    Gör ett preliminärt schema!

Planera fisket så gott du kan, och gör backup för eventuella vädersvängningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37