Ursprungligen postat av oskars
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Går det att meta abborre med mask på hösten?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggmindre sjukt att sätta en mask på jiggkroken....Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av srkjell Visa inläggPå hösten funkar mete bra, på våren är det dock enligt min erfarenhet ganska värdelöst.. åtminstone med vanlig metmask.
Men medan det fortfarande är höst ska jag meta på och då förhoppningsvis redan imorgonLäs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se
Kommentera
-
väcka ett gammalt lik till tråd! likmask?
ska ut å gräva upp lite maskar i "komposten" och testa en liten pöl i eftermiddag....
provade snabbt i den i förrgår, flötet dök två ggr på metmask men jag hann inte dit i tid (svårt att springa i gungflyn) då jag höll på å rigga med kastmetet en bit ifrån, sen var det dött resten av tiden jag var där...
MEN! måste ju försöka igen, det fanns; "abborre i mängder!" iaf för 25-30år sen, iaf enligt en gubbe...som cyklade förbi grannen ...EN gång för 25-30år sen...
själv funderat över det här med masken och användning under sen höst(vinter).
inte fiskat med mask på bra många år nu, var ju huvudsakligen mest när man va liten får jag dumt nog erkänna.
när man växte upp i västerbotten var det ju vid den här tiden redan is å snö överallt å då pimplade ja å farsan mest me maggot, som man ju kunde köpa på så gott som alla mackar på den tiden, var väl mest bara för att man ju inte kunde(ville/orkade) gräva mask i trädgården... men kände mig ändå tvungen å ringa å fråga farsan om de va maggot vi körde pga slöhet eller pga maskarna funkar dåligt på vintern (för kallt typ? såna tankar hade ja...?) men farsan sa att de va ju bara pga snö/tjäle...
nåväl nu när man bor bra mycke mer söderöver så gåre iaf bra å gräva på tomten ännu...
mvh/peter
Kommentera
-
ah, jusstja, glömde ju min fråga i allt svammel...
hur brukar ni hantera er metmask nu i kylan?
är väl typ 3grader i ytan på vattnet å kanske kring 0-2 i luften ida...
gräver ni upp å tar in på värmning i en burkme lufthål å jord i nåra timmar innan fisketur eller direkt från uppgrävning ut till vattnet?
tankar?
mvh/peter
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggväcka ett gammalt lik till tråd! likmask?
ska ut å gräva upp lite maskar i "komposten" och testa en liten pöl i eftermiddag....
provade snabbt i den i förrgår, flötet dök två ggr på metmask men jag hann inte dit i tid (svårt att springa i gungflyn) då jag höll på å rigga med kastmetet en bit ifrån, sen var det dött resten av tiden jag var där...
MEN! måste ju försöka igen, det fanns; "abborre i mängder!" iaf för 25-30år sen, iaf enligt en gubbe...som cyklade förbi grannen ...EN gång för 25-30år sen...
själv funderat över det här med masken och användning under sen höst(vinter).
inte fiskat med mask på bra många år nu, var ju huvudsakligen mest när man va liten får jag dumt nog erkänna.
när man växte upp i västerbotten var det ju vid den här tiden redan is å snö överallt å då pimplade ja å farsan mest me maggot, som man ju kunde köpa på så gott som alla mackar på den tiden, var väl mest bara för att man ju inte kunde(ville/orkade) gräva mask i trädgården... men kände mig ändå tvungen å ringa å fråga farsan om de va maggot vi körde pga slöhet eller pga maskarna funkar dåligt på vintern (för kallt typ? såna tankar hade ja...?) men farsan sa att de va ju bara pga snö/tjäle...
nåväl nu när man bor bra mycke mer söderöver så gåre iaf bra å gräva på tomten ännu...
mvh/peter
I den tjärnen har det dragit abborrar på över två kilo, för sådär 70 år sedan. Aldrig av mig dock. Såg stora abborrar jaga någon gång. Men tjärnen verkade artrik med gädda, abborre, mört, sutare och ål i alla fall.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Okoun Visa inläggLåter som platsen jag fiskade på som barn. En bortglömd tjärn med gungfly runt hela tjärnen så det kändes som man riskerade livet varje gång man gick dit, tills man lärt sig dom lite säkrare platserna.
I den tjärnen har det dragit abborrar på över två kilo, för sådär 70 år sedan. Aldrig av mig dock. Såg stora abborrar jaga någon gång. Men tjärnen verkade artrik med gädda, abborre, mört, sutare och ål i alla fall.
denna påminde mycket om alla såna jag och farsgubben fiskade i mycket förut...
lite därför jag blev så sugen på denna med, nostalgiskt!
lite synd på vindkraftverken en bit från denna, men men, man får titta åt annat håll (förslagsvis mot flötet då t ex) och drömma sig bort!
Kommentera
-
Får väl återkomma i afton då jag förhoppningsvis fått se nån av fiskarna från tjärnen, för, nån fisk fanns det i alla fall kvar där ännu då jag ju fick se flötet dyka två ggr då jag var där sist i förrgår... däremot är frågan vad det var? abborre? mört? nåt annat?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 864 visningar
0 gillar