en ålmetefråga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en ålmetefråga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• en ålmetefråga!

en ålmetefråga! jo nu är det så här att jag undrar lite om var i en sjö man ska söka åljäklarna?? det är även så att jag har hittat ett ställe som jag tror kan funka.. men det är en tjock matta med halvmeterlångt sjögräs på botten.. är det nån id´e att prova där? eller måste man placera betet ovanför otyget (gräset) då? kan någon dessutom rekomendera något bra spö till ålmet och eventuellt abbormete , som inte är sviindyrt?
    does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Min erfarenhet av ål är att de gillar kanter och stenar, rötter och gräs, så det kan ju vara värt att prova. Överallt där de kan söka skydd är nog populärt, särskilt om det finns gott om föda. Du kan ju testa ett sunken pater noster-tackel. (blysänke på någon meters nylon bräcktafs, som fästs till ett flöte som bär mindre än blysänket. Så fäster du huvudlinan i ett lekande till flötet, så att linan löper fritt. då kommer flötet att lyfta kroktacklet en bit över botten, och om det är strömt så stannar flötet på plats. Nappen ser du då linan dras ut, så kör med indikator eller larm.

Angående spö skulle jag nog satsa på ett karpspö i 2½ klassen, eller ett haspelspö som tar 60-80 gram i kastvikt. Du måste kunna lägga en Hlvtes press om den går mot botten. Så du får nog svårt att köra abborre och ål på samma.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
      Min erfarenhet av ål är att de gillar kanter och stenar, rötter och gräs, så det kan ju vara värt att prova. Överallt där de kan söka skydd är nog populärt, särskilt om det finns gott om föda. Du kan ju testa ett sunken pater noster-tackel. (blysänke på någon meters nylon bräcktafs, som fästs till ett flöte som bär mindre än blysänket. Så fäster du huvudlinan i ett lekande till flötet, så att linan löper fritt. då kommer flötet att lyfta kroktacklet en bit över botten, och om det är strömt så stannar flötet på plats. Nappen ser du då linan dras ut, så kör med indikator eller larm.

Angående spö skulle jag nog satsa på ett karpspö i 2½ klassen, eller ett haspelspö som tar 60-80 gram i kastvikt. Du måste kunna lägga en Hlvtes press om den går mot botten. Så du får nog svårt att köra abborre och ål på samma.

Håller med, ål och borre på samma spö är helt uteslutet. Jag skulle (och tänker) satsa på ett 3lb;s spö till ålmetet. Detta kan du även använda till gädda sedan. Som sagt innan finns det inte mkt som kan mäta sig mot att pressa en riktigt stor ål från botten om man skall tro det som kan det där.
      sigpic

Kommentera

danke

okej! ja jag har faktiskt tänkt köpa 2 fox piker deadbaispön och nappalarm till dessa.. jag skrev fel.. det skulle vara till ål och gädda, inte ål och abborre... jo jag har hört att ålar ska vara starka, men nu börjar jag ju nästan bli rädd

Kommentera

Ja du det är ju en smaksak, men spön i 2,5 - 3lb passar bra!
          Själv kör jag med 2,75or, helaktionsspön och är nästan onödigt nöjd med dom till ålfisket.
          Jag har dragit stor ål på vekarespön än 2,5or också men mej passar det inte, tycker ålen får förmycket att sägatill om då.

Deadbait spöna är en helt ok kombo, XP Warrior likaså men det finns ju massor av andra märken också med hyggliga och billiga spön.

Som skrivits tidigare sök ålen där det finns något som bryter mönstret i vattnet typ vid stenar, "rösen", rötter, växtlighet, kanter, sjunkna träd, stockar mm.
          Detta ger möjlighet till skydd och koncentrerar också lämpliga byten.

Har du engång fått en stor ål på en plats så kan du vara nästan säker på att den platsen kommer hysa nya stora ålar efter en tid!

Kommentera

har det inte blivit totalförbud på ålfiske??... eller är det bara ett rykte?

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
              har det inte blivit totalförbud på ålfiske??... eller är det bara ett rykte?
              Hade det blivit totalförbud borde man hört mer om det än man har gjort... Men det vore kanske ingen dum idé...

Kommentera

nej det tvivlar jag på, men dom är ju rödlistade.. men jag hade i varje fall inte planerat att dräpa någon ål, blir c&r isåfall..

Kommentera

Inte riktigt: http://www.fiskgjusen.com/klubbnytt....5236344,44302,

Kommentera

Som crisscross länkar, så får man fiska i vissa undantagsvatten, sträckor efter konstgjorda vandringshinder...Allt annat fiske är förbjuder från och med 1 Maj..Gå in på fiskeriverkets hemsida, där står vilka vatten som är undantagsvatten..

Och jag har tur, där jag tänkter fiska är det undantag
                    Specimen fishing for life

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 903 visningar
                    0 gillar