Större bergylta/blågylta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större bergylta/blågylta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Större bergylta/blågylta?

Hejsan!

Är på västkusten för tillfället (Tjärnö) genom mina studier och försöker så ofta jag kan komma iväg för att fiska berg/blågylta. Har fått ett par stycken men inget över 5hg än så länge.

Platsen jag fiskat mest på är Vattenholmen som ligger utanför Saltö. Får massvis med fisk som blågylta och torsk på djup från 3-20m men det går länge mellan bergyltorna

Någon med erfarenhet av större gylta som har några allmänna tips? Brukar ni fånga mängder annan fisk på samma hak som dom större huserar?

Tacksam för svar!
    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Har inte tillräckligt empiriskt underlag för det jag säger nu. Men jag har en känsla av att gyltorna är riktigt känsliga på betestorlek samt krokstorlek.
    Jag har vid några tillfällen legat på mitt favoritställe och där kollegan som alltid fiskar med liten krok plockar drösvis med gyltor.
    Jag tar bara några enstaka. Byter jag till mindre krokar så dyker de upp med en gång även på mitt spö.

Jag fiskar på 5-25m grund utomskärs. Vi fiskar där vi fiskar för att vi får allt där. Olika arter oftast som är heta. Sällan som det är helt dött. Och gyltorna kan bli rätt bajtiga där. Har dock aldrig vägt dem. De är ett konstant dåligt samvete med eftersom de är känsliga för uppvevningen och jag har förlorat flera pga det helt i onödan.

Strömmen gör det till en prövning lite då och då bara. Jag håller till vid Pater Noster så det är en bit ifrån dig.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Finns ett grund mellan Grötholmen och Lilleskär. (Utanför tjärnö). Prova där :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 882 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37