Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oj! Hade glömt bort att jag hade konto här tills jag hittade min gamla tråd om att bygga flöten, när jag sökte efter centrepin rullar och den dök upp som relaterad tråd :P

Inte fiskat på nästan 10 år efter flytt norrut och andra saker prioriterades, som skidåkning och mountainbike. Men i år hände det, yngsta sonen ville testa på att fiska och föll pladask för det så jag har dammat av alla gamla grejer och även inhandlat en del nytt som en centrepin rulle och avon flöten för trotting. Fick ett gammalt 11' #6 flugspö av brorsan som jag tänkte sätta rullen på och testa trotting med fluga i jämtlandsströmmarna efter storöringen ^_^

Har blivit en hel del metande vid bryggan i sjön, harr, sik och abborre har varit främsta fångsten. Kanske blir att testa deadbait mete i höst också då det tydligen ska finnas väldigt stor gädda i sjön.
    Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

• Det har blivit lite method feeder fiske.
      Bifogade filer

Kommentera

• Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 ) inga kullager utan endast glidlager så inte bästa rullet. Min kastteknik suger också :P

Kommentera

• Martin,

kul fångst på centrepin. Jag har samma sovjetiska rulle. Värdelös till trotting men det går ju att mata ut lina med tummen på spolen.

Du behöver inte bry dig om kastteknik då rullen är en s.k. sidecast reel. Det är bara att sätta på spärren/knarren och vända på rullen då rullfoten roterar. Sen kastar du som med en haspelrulle. Vänder tillbaka rullen, stänger av spärr/knarr och fiskar vidare.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2024-08-15, 08:54.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Martin,

kul fångst på centrepin. Jag har samma sovjetiska rulle. Värdelös till trotting men det går ju att mata ut lina med tummen på spolen.

Du behöver inte bry dig om kastteknik då rullen är en s.k. sidecast reel. Det är bara att sätta på spärren/knarren och vända på rullen då rullfoten roterar. Sen kastar du som med en haspelrulle. Vänder tillbaka rullen, stänger av spärr/knarr och fiskar vidare.
            Ja såg det i manualen som följde med :P men tänkte det skulle gå att trotta ändå, försökte olja in pin:en men hjälpte lite men inte mycket. Tur att jag köpte en ny ordentlig rulle också, men inte testat den än.

Blir att ha denna som kul grej bara ^_^

Kommentera

• Blev lite mete i dag också
              Bifogade filer

Kommentera

• Det blev lite spontant mete idag i en liten å. Jag hade bara metspö och maskburk med mig, ingen hov eller någonting annat var med.
                1.5 meter ifrån land så fick jag på en fisk som glittrade i vattnet och for fram och tillbaka, trodde att det var en lite större Mört men det var visst en helt ny art för mig.
                Jag förväntade mig inget annat än småabborre och Mört så det blev en rolig överraskning att den klev på; min första Brax!

Det var en otroligt slemmig och hal fisk och jag insåg inte fören långt senare på dagen att jag var täkt av slem på magen, underarmarna på skjortan och på byxorna efter att ha försökt hålla i den för att kroka ur, den flög ur händerna som om man jonglerade med en tvål i duschen. Det såg ut som att man gjort något annat och smetat på kläderna.

Den har några röda fläckar på sidan, är det något virus den är drabbad av? Det är lite såraktigt. Avlivade den ifall att det är någon sjukdom den sprider.
                Är det en god fisk att äta förresten?

Click image for larger version  Name:	brax1.jpg Views:	0 Size:	1,69 MB ID:	2645442

Kommentera

• Kan tyvärr inte ge något vettigt svar om prickarna. Var de bara på ena sidan?

Men personligen så tycker jag inte att braxen är något vidare att äta, väldigt påtaglig smak av fisk och dy. Det var kul att prova men jag tänker nog inte göra om det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
                    Kan tyvärr inte ge något vettigt svar om prickarna. Var de bara på ena sidan?

Men personligen så tycker jag inte att braxen är något vidare att äta, väldigt påtaglig smak av fisk och dy. Det var kul att prova men jag tänker nog inte göra om det.
                    Ajjemen då får det bli fiskröken för Braxen då!

Det var bara sårutslag på ena sidan vad jag kommer ihåg.
                    Jag har sett liknande på Abborre en gång men då var det värre än så där, jag försökte kolla upp det då och jag har för mig att jag läste om något virus som orsakade det.

Kommentera

• Blev lite mete i dag med
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      5 svar
                      1 879 visningar