Låter inte alltför skoj. Jag metade i Rögle Dammar häromsistens… gratis disco till 00:00.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggLåter inte alltför skoj. Jag metade i Rögle Dammar häromsistens… gratis disco till 00:00.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFinns vindskydd och grillplats vid damm 4/5 som lockar till sig allehanda festprissar.
Kan man inte kräma på hemma på full volym tar man med festen till skogen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flex Visa inläggBlev lite mete i dag
För egen del blir det näst sista fiskepasset för sommaren den 1:a augusti och det kommer att bli mete och spinnfiske fördelat på två lag. Blir kul att jämföra fångsten!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Vad trevligt! Vad landade dom på? Ca 0.5-1 kg? Och vad tog dom på? Mask? Sist, men inte minst, blir dom tillagade på något gott sätt eller släppte du tillbaka dom?
För egen del blir det näst sista fiskepasset för sommaren den 1:a augusti och det kommer att bli mete och spinnfiske fördelat på två lag. Blir kul att jämföra fångsten!
Yes cirka kilot och tog dom på feeder med mald roströd och 8mm pop-up ananas-corn med en storlek 8 krok nej dom fick gå till baka.
Skit fiske när det beger sig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
Hej!
Yes cirka kilot och tog dom på feeder med mald roströd och 8mm pop-up ananas-corn med en storlek 8 krok nej dom fick gå till baka.
Skit fiske när det beger sig
Kommentera
-
Herregud vad har jag gjort i alla år?! Slängt drag kors och tvärs och helt förträngt allt vad mete heter!
Nu har jag vaknat; nykär och fartblind!
Jag har börjat meta och kommit till insikt med hur roligt det är!
Har naturligtvis metat förr och kastat latflöte ibland men det var länge sedan och sällan.
Började nyligen meta igen med ett gammalt kulflöte till 80% fyllt med vatten på mitt 175cm UL-spö, ett enda blyhagel ovanför enkelkroken som jag snott från en 2.5g sked... Det gick att kasta ut om man tog det lugnt men att kroka fisken med det korta spagettispöet gick inte alltid så bra, bommade en hel del hugg, tappade och således gick miste om mer fisk än jag fick upp..
Och så gick linan av två gånger på fina Öringar, en när fisken (storlek bra) hoppade i en rusning nära land när jag skulle håva in den. Vilket nederlag! Jag blev så less.
Insåg att jag inte kan hålla på med fel grejer och förvänta mig att det ska gå bra och smidigt.
Så jag har köpt en massa metspön nu i alla längder och även ett 4.2 meters matchspö.
Jag visste inte ens vad ett matchspö var för något för ett par månader sedan.
Det är kul att man har så mycket nytt inom fiske att upptäcka igen! Youtube och forumet har gett mig mycket redan, tack ska ni ha allihopa!
Har varit ute och bäckmetat några gånger nu och haft så roligt, det är galet hur stor Abborre det kan stå i en lite bäck och så många i antal med, å Mört får som aldrig förr.
Och så idag så provade jag matchspöet för första gången och vilken skillnad det är att fiska med den mot för ett litet ultralätt spö.
Riggade ett waggler flöte-tackel på matchen, nedblyat till max för att det ska vara så lite motstånd som möjligt för fisken. Hela tacklet väger väl en 5-6 gram kanske.
Tacklet går att kasta ut en bra bit trots den låga vikten.
Att köra med gammalt kulflöte, det är fan i mig helt sämst det, inte sant? Varenda gång man vevar in ett sådant och ser att masken är borta så har man säkert bommat två-tre fiskar utan att man haft någon aning, speciellt eftersom att man sitter i något vindskydd 20 meter bort från spöet.
Jag har lämnat det fisket nu, jag sitter bredvid spöet och håller vakt, så som jag sett seriösa metare göra, redo att kroka!
Spännande är det och det är inte långsamt och segt som man kan tro på förhand. Inom några minuter så dyker det.
Det är en sån fin fiskeupplevelse att se flötet dyka och så skyndar man sig att kroka och så känner man att fisken sitter på!
Drillade in fyra stycken fina öringar mellan 7-12hg idag, missade några stycken med, var för långsam, drog kanske ut det ur munnen på dem eller så drog dom bara i masken.
Spöet känns i alla fall helt fantastiskt, det jobbar hur fint som helst när fisken rusar hårt, man har verkligen kontroll på läget. Jag var inte ens orolig att jag skulle kunna tappa fisken, det kändes så tydligt att det satt bra, jag var ju med i hela händelseförloppet, tog det lugnt och fint och jobbade in dom.
Från världens alla hörn är det paket på väg till mig med metesutrustning av alla dess slag, för jag har inte kunnat släppa det här med mete när jag väl kommit hem och då är det nätshopping som tar vid.
Det blir nog inte speciellt många fler kast med drag resten av året, nu är det mete som gäller!
Släng gärna iväg några tips till en nybörjarmetare, finns det några roliga flöten man bör testa så fort som möjligt? Feeder, är det kul?
Några nya arter att fiska efter som är roliga som dragtvättare aldrig har sett röken av?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 873 visningar
0 gillar