Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sådär, då var årets första riktiga fiskepass avklarat! Ingen dundersuccé direkt, men 1 liten abborre och 1 sarv, båda på räka.

    Sjön var snudd på stendöd. Dock relativt myggfritt vilket var skönt. Tyvärr fanns det inga fria båtar i år så det får bli att jaga rätt på någon granne och be om lov att få låna ifall jag ska ha chans att dra upp en gädda till grillen, men det ska nog gå bra.

    Kommentera


    • Äntligen!

      Då har jag något metesrelaterat att skriva om. Hittills har det mest varit gädda på spinnfiske, men ikväll kom den! Jag testade en sjö med inplanterad öring då frun är trött på gädda, så sagt och gjort, låt oss försöka dra upp en öring. Tyvärr så visade det sig att båten jag hade hyrt låg mitt i ett fästing-party och ägaren hade inte klippt gräset på ängen. Och då jag inte kände för att gå 300 meter i axel högt gräs och dra på mig otaliga fästingar så blev det ingen båt tur på öringssjön.

      Men, jag hade ju släpat mig dit, så istället fick det bli badbryggan. Testade lite med spinnare och skeddrag men ingen reaktion (helt väntat, men som fiskare är man ju optimist) och varför inte ta chansen att meta lite med andra spöet?

      På med en räka, ställ in på ca 40 cm djup, kasta ut ca 12 meter från badbryggan och inom 3-4 sekunder sjunker flötet. Och vad kommer upp? Om inte en abborre på 0.560 kg!

      Det intressanta här är att historien upprepade sig. För 2 år sedan, i en sjö i närheten fick jag en abborre på 0.5 kg på exakt samma teknik. På med räka, ungefär samma djup, kasta ut och abborren tar den medans den sjunker.

      Har även fått småabborrar efter att räkan sjunkit genom att dra lite i snöret emellanåt, så räkan rör lite på sig. Det blir någon konstig hybrid mellan mete och spinnfiske. Typ, slowmotion "spinfiske".

      Sen slog det mig att abborrar jagar ju tillsammans, så utöver metspöet så testade jag med en liten jigg på kastspöet och mycket riktigt, det kom upp en abborre på 0.250kg på den som fick åka tillbaka ner i sjön. Sen fick jag ytterligare ett hugg på jiggen, men den kom undan, men kändes som ytterligare en på ca 0.250kg. Inget mer på metspöet heller. Så perioden med abborrar varade i ca 10-15 minuter.

      Nåja, frun och min far blev glada då jag kom hem med något annat än en gädda, och jag blev glad då det blev nytt personbästa på abborre med 60 gram!

      Med det sagt... skitfiske på er! =)

      Click image for larger version

Name:	20240702_abborre_0.560kg.jpg
Views:	179
Size:	2,29 MB
ID:	2643314

      Kommentera


      • Skyfall efter skyfall inget vidare väder för mete känns som hösten kommer att komma tidigare i år.

        Kommentera


        • Sant! Man får försöka time:a in uppehållen! För egen del har det varit rätt blåsigt också vilket inte gör det lättare att meta. Men, men, nu är jag och härjar i österled, så i veckan som kommer blir det mete efter braxen. Rekorded i sjön är på ca 1.5 kg, men det har blivit sämre de senare åren. Ska bli kul att se hur årets säsong kommer att gå. =)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
            Skyfall efter skyfall inget vidare väder för mete känns som hösten kommer att komma tidigare i år.
            Äsch -den gamla slagdängan det finns inget dåligt väder ……

            fisken skiter högaktningsfullt i blåst o regn så ut o blöt linan det är den bakom spöt som gnäller fisken äter fortfarande året om

            Kommentera


            • Ahh... vad saknas? Man sitter en varm sommardag i ekan, bra fiske, fågelsång och total avslappning.

              Men tro det eller ej, men från ingenstans kommer en hop skrikande apor i nån powerboat med jetmotor, och som om inte det vore nog, en stereo i båten med dundrande motbjudande techno-musik! Och som det inte vore nog, så finns uppenbarligen inget roligare för dessa idioter att åka fram och tillbaka mellan punkt A och B och sen vända tillbaka igen, plus att min lilla eka snudd på gick under p.g.a. svallvågorna.

              Arg och ondsinta tankar är alldeles för snälla ord för att beskriva mina känslor. Och detta i ett naturreservat!

              Förhoppningsvis har de kort semester och är borta inom kort. Då kan det avslappnade fiskandet fortsätta!

              Kommentera


              • Upplevde samma sak närapå för ett par dar sen -stavas nog en yngre generation skärmberoende , blåste förbi i en ny bassbåt stirrandes på lodet slår av -på med livelodet och högtalaren söker av grundet på 10 min och drar vidare i full fart till nästa grund , sånt fiske tröttnar man på till slut för man missar hela naturupplevelsen och är inte nöjd med annat än nytt pb så det blir bara en stressfaktor istället för avkoppling

                Kommentera


                • Det där är rätt intressant. Jag har aldrig fiskat så, utan kör på med det gamla vanliga harvandet baserat på att titta på sjön, prata med de som bor där och följa vädret. Om man ska ha en massa utrustning för att se fiskarna, kan man väl lika gärna köra på med dynamit. Då blri det ännu enklare och fler PB:n.

                  Skämt åsido, det finns olika fiskare. Jag kan fiska en kväll utan att få något men ändå känna att det var väl investerad tid, då jag fick några timmars meditation i naturen istället. Skulle jag få med mig en rimligt stor fisk hem till köket så är det bara en fin bonus. =)

                  Sen är jag inte religiös, men det är nästan spirituellt för mig att fånga sin fisk, rensa den (katten får sitt så klart) laga till den, och att få höra att alla i familjen gillade fisken. Denna tradition med flera tusen år på nacken känns på något sätt i generna. Jag misstänker att många jägare känner likadant.

                  Kommentera


                  • [QUOTE=efc__;n2644041
                    Sen är jag inte religiös, men det är nästan spirituellt för mig att fånga sin fisk, rensa den (katten får sitt så klart) laga till den, och att få höra att alla i familjen gillade fisken. Denna tradition med flera tusen år på nacken känns på något sätt i generna. Jag misstänker att många jägare känner likadant.[/QUOTE]

                    Fint skrivet. Jag är nog mer "nymodig" i mitt fiske. Det är kul att tekniskt avancera sig med diverse nya tekniker som fiskas bäst på en viss typ av spö och rulle. Att ständigt känna att man förbättras och lär sig mer, samt får bättre resultat. Men man får inte glömma bort att slappna av ibland. Mete efter Sutare t.ex, är riktigt schysst avkoppling och jag gillar det verkligen. Världen är inte svart eller vit; man kan njuta av all typ av fiske.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Fint skrivet. Jag är nog mer "nymodig" i mitt fiske. Det är kul att tekniskt avancera sig med diverse nya tekniker som fiskas bäst på en viss typ av spö och rulle. Att ständigt känna att man förbättras och lär sig mer, samt får bättre resultat. Men man får inte glömma bort att slappna av ibland. Mete efter Sutare t.ex, är riktigt schysst avkoppling och jag gillar det verkligen. Världen är inte svart eller vit; man kan njuta av all typ av fiske.
                      Det där är en mycket intressant fråga. Jag tycker mig se att jag får större och mer spektakulära fångster nu på senare år än om jag går tillbaka några år i tiden. Jag undrar ibland om det bara är tur, eller om det är någon form av svårfångad erfarenhet som man ändå undermedvetet har tillägnat sig?

                      Rent konkret kan jag säga att jag nu ägnar mer uppmärksamhet åt väder förhållanden, samt var i sjön jag fiskar efter vad än vad jag gjorde för 5 år sedan.

                      Sen har jag faktiskt också börjat variera tekniken och varva spinnfiske med att meta. Men att meta är för mig i.a.f. den stora terapin och meditationen och spinnfisket ligger nog mer nära till hands när familjen vill ha något att äta.

                      Däremot är mitt nästa "projekt" att se om jag inte kan meta upp lika fina gäddor som jag fått på spinnfiske. Blir kul att jämföra resultatet när jag kommer igång med det.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      4 svar
                      1 661 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      577 svar
                      44 943 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      13 svar
                      1 167 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
                      48 svar
                      2 217 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stokken
                      av stokken
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 14:58
                      14 svar
                      916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Arbetar...
                      X