Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskat efter ID nu i tre dagar, har lagt "enorma" summor på mäsk och beten ( t.o.m) räkor i lösvikt. Förlorat otroliga mängder tackel pga bottennapp. säkert 30 timmar sammanlagt har jag lagt. Nu räcker de, det är ingen Id e . jävla ID
    sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

• Ursprungligen postat av snorkakan90 Visa inlägg
      Fiskat efter ID nu i tre dagar, har lagt "enorma" summor på mäsk och beten ( t.o.m) räkor i lösvikt. Förlorat otroliga mängder tackel pga bottennapp. säkert 30 timmar sammanlagt har jag lagt. Nu räcker de, det är ingen Id e . jävla ID
      så speciell är du inte, eller
      sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

• En intressant fråga som skulle vara kul att höra kring är krokar. Vad använder ni för krokar till metet och varför? Frågan kanske egentligen borde ställas i "Mete - Utrustning"-delen av forumet men jag kör den här då denna tråd behöver vakna till liv.

För egen del kör jag nästan uteslutande Kamasan B983 i olika storlekar beroende på målart och bete. Jag tycker att de håller bra kvalitet och är sylvassa för att kroka ordentligt. Använde de i storlek 6 häromdagen till kustmete och bände upp ett gäng berg- och blågyltor på dem, bl.a. Till ålametet körde jag med Kamasan Crab Hook men den var för klen i godset så har köpt på mig Owner Aki istället.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Kustmete: Maruto SS2916, Owner i olika utföranden, O'Shaughnessy

Sötvattensmete: Maruto och Gamakatsu i olika utföranden

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av snorkakan90 Visa inlägg
            så speciell är du inte, eller
            Lite extra speciell är han ju då han tycks svara på sin egen kommentar

Surt ock på försöken efter valda fisken, jag känner igen det där med Rudan som jag jagade en hel sommar i ett vatten där jag satt hela natten säkert två-tre nätter i veckan innan jag slutligen knäckte "koden" och lyckades börja fånga rudor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
              En intressant fråga som skulle vara kul att höra kring är krokar. Vad använder ni för krokar till metet och varför? Frågan kanske egentligen borde ställas i "Mete - Utrustning"-delen av forumet men jag kör den här då denna tråd behöver vakna till liv.

För egen del kör jag nästan uteslutande Kamasan B983 i olika storlekar beroende på målart och bete. Jag tycker att de håller bra kvalitet och är sylvassa för att kroka ordentligt. Använde de i storlek 6 häromdagen till kustmete och bände upp ett gäng berg- och blågyltor på dem, bl.a. Till ålametet körde jag med Kamasan Crab Hook men den var för klen i godset så har köpt på mig Owner Aki istället.
              Tycker också det är en bra allroundkrok. Rätt mjuk och tunn i godset dock så man kan inte fiska allt för explossiva fiskar med den.

Kommentera

• Owner har blivit mitt favoritmärke när det kommer till enkelkrokar för andra arter än karp, ål och havsfiskar.

Främst är det modellerna Chinu, Iseama samt olika varianter på Carp. Owner lyckas med bedriften att göra starka smidda krokar som ändå är tunna i godset. Jag har inte lyckats räta någon av deras krokar än.

På delad andraplats kommer Kamasan, Kamatsu, Korum, Drennan, Dragon och Sasame.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-08-17, 00:09. Anledning: Jag använder fler märken än jag angett tidigare.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Owner har blivit mitt favoritmärke när det kommer till enkelkrokar för andra arter än karp, ål och havsfiskar..
                  Blir då nyfiken, vad föredrar du till karp, ål och havsfiskar?
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Till havsmetet använder jag främst krokar från Mustad. Till tävlingar händer det att jag använder mindre krokstorlekar och då blir det ibland dropshotkrok (Owner eller Cormoran). Sen har jag även använt en krokmodell från Proberos (kinamärke) som också är bra.

Till karp har jag lite olika beroende på riggtyp - Korda, ESP, Korum, Fox, Mustad m.fl. Även här har jag vågat testa en kinesisk krok (no-name) som hittills har gett någon enstaka fisk på mattan. Men än är det för tidigt att lovprisa just den kroken. Tror det är en knock-off på nån krok från Korda.

De få gånger jag fiskat ål har det blivit kortskaftade karpkrokar i storlek som matchar betet.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-08-17, 00:11.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Var ute efter sutare i helgen, enda fångsten för kvällen blev en mindre karp.

Click image for larger version

Name:	unnamed (1).jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	1785375Click image for larger version

Name:	unnamed (2).jpg
Size:	77,5 KB
ID:	1785376Click image for larger version

Name:	unnamed.jpg
Size:	58,7 KB