Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Årets första bompass efter multe avklarat.
    Rullen var fin och vädret var bra. Arek får också högsta betyg för gott sällskap och ett mäktigt tålamod.

Click image for larger version

Name:	IMG_2607.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1785068
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-19, 13:30.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Vad är det för rulle?

Kommentera

• Okuma Aventa VT-1000 (centrepin).

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Okuma Aventa VT-1000 (centrepin).
          Varför använder man en sådan? För-/nackdelar i relation till haspel?

Jag och brorsan metade abborre igår med stor framgång. Satan vad kul det är när abborre några hekton under kilot hugger. Givetvis metade jag med Rovex resespöt. Älskar det!
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Här finns det en hel del matnyttigt om fisket med centrepin:

Centrepinrullen är överlägsen vid väldigt få tillfällen.
            Men det är trevligt att nörda till sitt fiske ibland...
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-24, 22:39.

Kommentera

• Jag har under alla år metat braxen, mört, sarv osv med mask. Idag provade jag för första gånget att mäska (ströbröd, vanilsocker, majs), och därefter ha majs på kroken. Det var det sjukaste jag varit med om, det nappade konstant hela kvällen, mörtarna var helt galna! På drygt en timme måste jag ha landat 20-30 mört vilket är nytt PB. Innan jag mäskade för kvällen var det så gott som dött.
              Senast ändrad av rs689; 2017-07-24, 21:58.

Kommentera

• Jag och min trogna vapendragare Daniel gav oss iväg på lite ruda-mete igår kväll, första "riktiga" fisketuren på ett tag för min egen del då jag varit upptagen med lite annat semestrande. Vi satt några timmar från 20 och fram till 23:30 eller nåt, det brukar av någon anledning i denna göl dö ut runt midnatt och några timmar framåt.

Jag lyckades kroka en liten abborre och Daniel fångade en kräft-usling, det var allt som hände på hela kvällen.
                Någon brist på aktivitet och bubbel var det dock inte, rudorna var där men de ville aldrig riktigt lyfta betet och simma iväg utan bara lyfta och spotta gång på gång.

Jag brukar köra rätt stor krok då det även finns karp i gölen men hade till igår knutit ett tackel med en krok i stl 8 vilket jag tycker är lagom då man fiskar med hel skalad räka som bete och inget som rudorna verkar bry sig om. Men ikväll var de lite rudade och vägrade dra iväg det. Kompisen körde med stl 10 på kroken och hade ungefär samma reaktion så storlek på kroken var förmodligen inte avgörande.

Kommentera

• Tintin: eran göl verkar riktigt kul som fiskevatten. Om jag har fattat det rätt har ni alltså både ruda, karp och sutare i samma vatten?
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Ja det stämmer!
                    Gölen är en rund liten vattenpöl kanske 30x30 meter.
                    Från början (tror jag) fanns det bara tusenbrödrabestånd av abborre men på 90-talet så började några att flytta rudor från en damm som skulle grävas igen. Sen släppte de i sutare (enbart honor så inte de skulle föröka sig och ta över), också detta på 90-talet. Lite senare planterades det även in en del karpar och har nog gjorts sporadiskt fram till nyligen. Några enstaka sarvar runt kilot har också släppts i.

Sutarna trivs nog inte, de väger runt 2 kg allihop och vi väger dem knappt ens längre för alla väger lika mycket.
                    Karparna verkar trivas och växer sakta men säkert men de största kanske kan väga runt 4-5 kg och de flesta väger 2-3 kg.
                    Rudorna har gjort gölen till sitt hem och förökat sig lite väl kraftigt men har på senare år börjat växa ordentligt.
                    Jag flyttade till Jönköping 2007 och började fiska i gölen runt 2010 kanske, och då fick vi aldrig rudor större än 600-700 gram.
                    Nu de senaste två åren har vi inte fått en enda under kilot och i år har jag fångat en på 1390 och en på 1400 gram.

Tyvärr så är framtiden osäker för gölen då den verkar ha blivit arrenderad (tror kommunen ägde den innan) till en lokal fiskeklubb (med mest äldre medlemmar) som inte har några höga tankar om specimenfiske alls. Kräftfiske i sjöarna mitt i Jkpg, pimpelfiske på vintern och "ädel"-fiske i deras klubbsjö där de har regnbåge är de enda sorterna fiske som de lägger ner tid på. Risken finns att de behandlar gölen så nuvarande fiskar dör för att sen släppa i regnbåge. Eller åtminstone rovgirigt stänger gölen för allmänt fiske så de har den för sig själva.

Vi får se hur länge vi kan fiska där helt enkelt, jag hoppas på det bästa och att man kan få fiska vidare där i framtiden.

Kommentera

• Blev en tur med sambon o 2åriga dottern igår. Krabbspö o ett toppknutet 3m teleskopspö åkte med. Bkev en handfull krabbor, 6-7 småborrar och en fin bonusfångst med en id på ca 1,5kg. Synd bara att de stora borrarna lös med sin frånvaro!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37