Tålamod! Det har jag haft ett par pass i raken nu. Nu drar jag ner på min abstinens genom att blanda dippar med inspiration från ensamvargens blogg och Luis R blogg. Jag har 1 kg lingon sylt hemma som jag tänkt blanda ut med kryddor. Ge mig förslag på bra aromer för Id och sutare. Även för stor mört.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
-
Kommentera
-
Ja vintern brukar bjuda på ett gäng blankpass så ingen överraskning där. Ska ge det fler chanser. Det går åt rätt håll nu. Våren är i sakta antågande.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Skrivit lite nytt på bloggen om mål för 2017. Om allt vill sig väl så blir det en liten tur imorgon kväll då vinden ska avtaga.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Kommentera
-
Hade tänkt ett metepass igår men det blåste lite väl hårt. Får sikta in mig på ett nytt pass till kommande helg. Blev riktigt inspirerad och sugen på ett feeder-pass efter Tintins rapport. Kanske dags att testa ett nyfunnet ställe i Göta älv?http://enamatorfiskare.blogspot.se
Kommentera
-
Riktar en fråga till Tintin. Var kan man söka sutaren härnere kring Jkpg? Bor själv neråt Vetlanda och har som mål att landa min första sutare i år."Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tooba Visa inläggRiktar en fråga till Tintin. Var kan man söka sutaren härnere kring Jkpg? Bor själv neråt Vetlanda och har som mål att landa min första sutare i år.
Ja sutaren är en riktigt rolig fisk, den kämpar som inget annat bortsett från den inplanterade karpen då.
Sutaren finns i rätt många vatten men kan vara svåra att få att nappa ibland.
Det bästa mängdfisket jag haft var en kväll för några år sedan i en sjö som heter Rogbergasjön som ligger strax utanför Jönköping mot Tenhult. Det finns en 'båtramp' där man kan sitta och kasta ut bottenmete utanför ett enormt näckrosbälte och där går sutaren in på kvällen för att äta sig mätt. Fiskekort köper man (eller köpte i alla fall då) i en villa på vänstersidan på vägen strax efter att man svängt av riksväg 40, kanske går det köpa online nu för tiden. Inga enorma sutare men upp till 2,5 kg är inte helt ovanligt.
Annars finns alltid Knektadammen som ligger mellan Atteviks och Rocksjön inne i Jönköping. Där simmar det rätt mycket sutare, svårigheten är växtlighet och att de har konkurrens från braxen, sarv och ruda. Vissa kvällar och nätter kan man få 4-5 sutare och ingen annan fisk medan man andra nätter bara får en massa braxen. Har man tur krokar man en av de mystiska rudorna som simmar där, min största vägde strax över 1100 g vilket inte är enormt för ruda men stort för mig det simmar även några karpar i dammen och får man på en sån är risken stor att man upplever en lång rusning in i någon av alla vassruggar eller näckrosbälten och sen är det kört men ibland har jag lyckats stoppa rusningen och drilla upp nån karp. Största jag fått i dammen vägde 4800 gram. Den gav mig en drillning som jag aldrig kommer glömma!
Det finns även en liten göl i närheten av sjön vid flygplatsen där det är god chans på sutare men den är nu arrenderad av Jönköpings fiskeklubb och det är osäkert om de vill att man metar sutare och ruda där.
Ett annat tips jag kan ge dig är att kolla rapporter om nätprovfiske i sjöar runt ditt som Länsstyrelsen har gjort. Jag kan inte komma på att vi provfiskade någon sjö runt Vetlanda när jag var på Länsstyrelsen men det har garanterat gjorts några provfisken. Mycket text att läsa igenom men kan ge en god uppfattning om vilka arter som finns i sjöarna. Att gäddan sällan finns med betyder inget annat än att de inte fastnar i näten så ofta.
Kommentera
-
Gött att se att folk är igång. Inspirerande Tintin!.
Mitt första mete pass lär vara på söndag är det tänkt.
Kommentera
-
Är så sjuuukt sugen på ett lugnt och avkopplande metepass men får snällt vänta några veckor till. Hoppas det blir Sikmete när det drar igångC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 873 visningar
0 gillar