Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blev ett 20tim pass efter karp sön - mån jag drog 2 sutare och polarn kom nog upp i 10sutare under hela passet. Min största låg på dryga 1,8kg och hans största på 2,25kg. Jag hade en större fisk på som jag skulle gissa var karp, om det inte var en riktig fet sutare. Men den tappade jag.

Även om det inte blev någon karp fick man upp hoppet efter det där hugget, även om jag inte är helt 100 på vad det var för fisk.

Någon som har tips på vad man kan göra för att sålla bort sutare från att hugga? Rolig fisk att få då dom är otroligt starka och brukar kunna göra sjuka rusningar men när man fiskar efter karp så kan det bli lite väl tröttsamt efter ett tag, tänker då speciellt nattetid.Click image for larger version

Name:	received_996736790434465.jpeg
Views:	1
Size:	325,4 KB
ID:	1781754

Kommentera

• Ni verkar ha ett riktigt fint bestånd av sutare!. Har tyvärr inga tips jag kan ge dig, jag själv skulle pröva att använda större beten.

Nu har jag ett dilemma.

Eller

http://karpfiskebutiken.se/index.php...product_id=545 .
      http://aspecimen.blogg.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inlägg
        Ni verkar ha ett riktigt fint bestånd av sutare!. Har tyvärr inga tips jag kan ge dig, jag själv skulle pröva att använda större beten.

Nu har jag ett dilemma.

Eller

http://karpfiskebutiken.se/index.php...product_id=545 .

Ja, det verkar vara väldigt gott om sutare i denna sjö faktiskt. Har gått upp på 20mm boilies och kör dubbelt men dom glupska sutarna suger i sig det utan problem. Hehe.

Ska du endast använda väskan när du fiskar hade jag köpt gardner väskan har du även tänkt använda den utanför fisket hade jag köpt anaconda väskan.

Kommentera

Försökte på mig att knyta KD riggen när jag kom hem efter besökt fiskekompaniet och handlat tafsmaterial. Slutresultatet blev hyfsat skulle jag säga. Lite lång hair och rigg men klart användbar tror jag iallafall.

[ATTACH=CONFIG]87426[/ATTACH]
          Det där är för långt hår. Om du lägger håret längs med krokskaftet så ska boilien ligga ungefär emot krokböjen på en KDrigg.

Sen ska du göra endast ca 2-3 varv på din knotless knot innan du lägger håret framåt och virar bakom håret ett par varv till innan du går igenom öglan tillbaka. Tanken med en KD är att vinkeln på håret nästan går direkt från krokögat.

Lättaste sättet att knyta en KD:

Ta en bit tafsmaterial och gör håröglan i ena änden. Träd på boilien du ska använda och lås den med en stopper. För in andra änden i krokögat uppifrån och ner. Måtta in håret så att boilen tar i vid krokböjen om du lägger håret längs med skaftet. Vira tafsmaterialet 2 varv bakåt över håret, Lägg sen håret framåt och fortsätt vira ett par varv bakom håret. Gå tillbaka framåt och ner i krokögat igen.

Där har du en KDrigg. Den kan då viktas som du gjort eller borras med kork i ett bottenbete osv men håret är rätt viktigt.

Här ser du hur vinkeln från håret till tafsen skall se ut:

Mer info här: http://www.korda.co.uk/howto/rigs/kd-rig
          Senast ändrad av Sg; 2016-06-07, 11:38.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Det där är för långt hår. Om du lägger håret längs med krokskaftet så ska boilien ligga ungefär emot krokböjen på en KDrigg.

Sen ska du göra endast ca 2-3 varv på din knotless knot innan du lägger håret framåt och virar bakom håret ett par varv till innan du går igenom öglan tillbaka. Tanken med en KD är att vinkeln på håret nästan går direkt från krokögat.

Lättaste sättet att knyta en KD:

Ta en bit tafsmaterial och gör håröglan i ena änden. Träd på boilien du ska använda och lås den med en stopper. För in andra änden i krokögat uppifrån och ner. Måtta in håret så att boilen tar i vid krokböjen om du lägger håret längs med skaftet. Vira tafsmaterialet 2 varv bakåt över håret, Lägg sen håret framåt och fortsätt vira ett par varv bakom håret. Gå tillbaka framåt och ner i krokögat igen.

Där har du en KDrigg. Den kan då viktas som du gjort eller borras med kork i ett bottenbete osv men håret är rätt viktigt.

Här ser du hur vinkeln från håret till tafsen skall se ut:

Mer info här: http://www.korda.co.uk/howto/rigs/kd-rig
            Underlättade enormt!. Ska försöka på mig och öva mina teknik snarast!. Tack!

Kommentera

Jag personligen lägger gärna till några hundralappar för att få något bättre, nu när jag kan då man inte vet hur och när livet vänder. Har även kollat in gardners modell. Men la en funderare och måtten på Anacondas passar bättre in då jag kan använda den som handbagage på flyget också. Smidigt!.

Har du reflekterat varför det blev ännu ett bompass? . Min räddare och de övrigas för dagen var en tutti frutti Liquid som jag hade i väskan!.
              Ja det finns gott om reflektioner. Jag har kört i Delsjön som är relativt fattig på vegetation längs med kanterna. Har därför känt mig osäker på val av fiskeplats. Har ändå tänkt att om jag mäskar upp platsen ordentligt borde sutaren hitta dit. Enligt Sportfiskarnas text om Delsjön samt andras berättelser ska det finnas gott om sutare i sjön. Jag har kört med både räka och plastmajs utan framgång hittills. Först ett morgonpass och sedan ett kvällspass. Passen har hållt på i 2-4 timmar så inga jättelångkörare. Jag har inte lyckats få tag i sutarkung-mäsket. Det säljs inte av någon av fiskebutikerna i stan och alternativet var att beställa minst 20 kg direkt från Swedbait. Det har därför blivit mäskning med eget mäsk baserat på ströbröd och innehållandes bl.a. blodpulver, curry och vaniljsocker (i olika omgångar, en lukt per mäskning). Har givetvis blandat ned räka då jag metat med det samt vanlig majs för plastmajsen.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Mäska på!. Färdigköpt mäsk är oftast mycket bättre än hemmablandat!.

SÖKER PREDATOR HÅV TILL GÄDDMETET. Fiskar från land.

Har kollat in denna. Några andra tips? helst inte över 400 svenska riksdaler.

Kommentera

• Håller på att brygga öl, funderar på malten som blir över efter mäskning och lakning borde ju gå att mäska med?

Kommentera

• Hur är Swedbaits mäsk vad gäller konsistens? Alltså om jag fuktar mäsket, är det då ett mäsk som snabbt löser upp sig eller går det att krama åt kring en feeder så att det håller sig kvar? Jag tänker i första hand på sutarkung och krillkung.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Swedbaits mäsk har vad jag tycker är bästa konsistensen av alla olika mäsksorter jag testat. Främst har jag använt Swedbaits och Sensas mäsk för både feeder och att göra bollar som jag kastar i och där vinner Swedbaits helt klart. Gillar inte Sensas mäsk överlag.

Man ska se till att vara försiktig med vattnet när man fuktar mäsket, hellre för lite vatten åt gången och behöva tillsätta mer än att ta för mycket då det aldrig blir bra om man måste blanda i mer mäsk för att det är för blött. Ta dig tid och skvätt i lite vatten åt gången, blanda och känn om det precis går att klämma ihop till en klump. Går det att göra det och du kan sätta ett finger i klumpen så den ramlar sönder så är det rätt mängd vatten. Sitter det inte ihop tillräckligt så skvätter du i lite grann vatten till och gör om processen tills dess att mäsket är perfekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      5 svar
                      1 877 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mcb
                      av mcb