Fiskens förmåga att bryta ner majs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskens förmåga att bryta ner majs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskens förmåga att bryta ner majs

Hej på er!

Jag vet inte exakt vart jag hörde detta ifrån...

Majskorn åker ju ganska ofta bara rakt igenom en människas kropp när man ätit dom. Jag hörde från någon fiskare/filmklipp/någonstans att denne inte använder majs till att meta med eftersom ett majskorn bara ligger kvar i fiskens mage och förstoppar den tills den dör.

Ligger det något i detta?

/ O

Spontant tänker jag att då borde man oftare finna död fisk i sjöar där det mäskas flitigt med majs.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
      Jag hörde från någon fiskare/filmklipp/någonstans att denne inte använder majs till att meta med eftersom ett majskorn bara ligger kvar i fiskens mage och förstoppar den tills den dör.

/ O
      Detta är en myt. Framförallt i USA upprepar gärna regnbågsfiskare detta. Det har gått så långt att vissa delstater har förbud mot mete med majs. Visst har fisken svårt att bryta ner majsen och har fisken svalt hela majskornet så kommer det ut den naturliga vägen relativt osmält. Därför jäser man fodermajs till karpmete. Jäst fodermajs är smältbar men funkar ju bara till större fisk.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-22, 08:30.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Viktigt att skilja på fodermajs och vanlig konserverad majs. Tror ingendera är skadligt för fisken men de som tror annorlunda är väl kritiska mot fodermajs, som jag förstår det?

Kommentera

I alla fiskevårdsområden där jag brukar fiska så är det förbjudet att använda majs.
          Även spagetti, bröd, powerbait och annat är förbjudet.

Fisken kan ej tillgodogöra sig maten och det sätter stopp i magen på dem står det i informationen.
          Det står att man får ganska feta böter om man bryter mot reglerna med.

Jag tror att det stämmer att det kan bli stopp i magen, i alla fall om fisken är liten. Lill-fisken som skiter pulver lär väl inte kunna klämma ut ett helt majskorn, än mindre 10stycken.

Jiggar och plastbeten står det inget om, men dom lär inte gå speciellt bra genom magen heller och så är plasterna giftiga.

Kommentera

Måste nog skilja på fisk och fisk.
            Fiskar i karpfamiljen med kapacitet att krossa musslor och snäckor lär inte få problem med någon majs så länge den är blöt rakt igenom.
            Men andra fiskar (läs predatorer) som inte har dessa krossande
            ​​​ tandplattor i svalget kan få kämpa lite mer med majsen, men dör det lär inte hända för att en person fiskar med majs.
            Men om det finns obegränsat med majs och det blir det enda som äts så kan det nog bli problem.
            Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
            5 svar
            1 881 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mcb