Nattmeta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattmeta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nattmeta

Skulle vilja prova nattmeta efter lake, är det hlet meningslöst eller finns det chans att få en lake och eventuellt något annat på kroken. Vad för agn är bäst att använda tror ni.

Tack på förhand

Lake brukar man fiska när det blivit kallare i vattnet, och på våren har det visat sig vara effektivt på vissa platser när de äter upp sig efter den kalla vintern. Som bete brukar vi köra löja eller mört i mindre modell och jag vet folk som fiskar effektivt med räka.

Så jag skulle vänta till November i alla fall och hitta en å som inte fryser, sedan börja nöta där. Finns Laken där så finns alltid chansen att få den på kroken. Någon annan art har vi aldrig fått på bottenmete så sent på året.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Lake brukar man fiska när det blivit kallare i vattnet, och på våren har det visat sig vara effektivt på vissa platser när de äter upp sig efter den kalla vintern. Som bete brukar vi köra löja eller mört i mindre modell och jag vet folk som fiskar effektivt med räka.

Så jag skulle vänta till November i alla fall och hitta en å som inte fryser, sedan börja nöta där. Finns Laken där så finns alltid chansen att få den på kroken. Någon annan art har vi aldrig fått på bottenmete så sent på året.

Tack för svaret, är båtvakt i slutet av oktober och tänkte ha något att göra medans, inge å utan direkt i sjön (mälaren) så du tror inte det finns någon chans för lake?

Kommentera

Har metat mycket på sommaren och fått lake som bifångst vid ålfiske. Halv löja var favoritbetet, lagom litet för de små lakar som var där samtidigt som det sållade bort småborre mfl.

Kommentera

Är ingen expert på lakfiske, men nog äter de väl året om?

Kommentera

Jadå det gör de, Lausvik. Men det beror ju på vart man försöker fiska dem. Vad jag förstår så håller de sig till de kallaste områdena i sjöarna och där bottenmetar man sällan. Då fiskar man dem lättast under vinterhalvåret när de går upp i åar och upp på grundområden för att leka.

Kommentera

Har tänkt rikta mete mot lake framåt perioden oktober-december men då kanske främst under sen eftermiddag/kväll.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Men om jag nu ska prova så finns det väl chans på annat också? Hur ska tacklet se ut

Kommentera

Apropå nattmete så säljs det ju flöten med urtag i antennen för lysstavar. De är, antar jag, tänkta för mörkerfiske. Men efter vad?

Kommentera

Man kan ju få all fisk nästan , har nattfiskat en del.
                    Regnbåge,öring,vittling,torsk,plattfisk,gädda eller abborre m.m

Sitter ni vid en sjö en helnatt så kommer det vakperioder hela natten fast det är maj/juni eller aug-okt och mörkt 20-06.
                    Det kan lugna ned sig efter solnedgång och dra igång 03-06 ordentligt t.ex

Lystavarna brukar desutom leveras med en liten bit slang så man kan fästa en stav uppe på flötet och en nere vid kroken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37