i Snogeholmssjön behövs köpa fiskekort nuförtiden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

i Snogeholmssjön behövs köpa fiskekort nuförtiden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• i Snogeholmssjön behövs köpa fiskekort nuförtiden

Ja, som rubriken ljuder: i Snogeholmssjön behövs för en tid sedan köpa fiskekort. 50kr/dag var det dyrt. För mig betyder detta att ett till vatten som stryks ifrån min lista. Det blir för dyrt, allt som allt. Eller kanske jag får acceptera utvecklingen. Får se!

Vad ni andra tycker om det?
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Snoge är ju fint med skön natur runtom. Har de inget årskort? Det är dåligt om så inte är fallet.

50 kr/dag kostar ju vatten med mycket bättre fiske (storleksmässigt).
    Men för längre turer är det inte ett blodigt belopp.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nja, i min tycke att gå från 0 kr/dag till 50 kr/dag låter dumt. Alltså det måste vara nåt fel i beslutkedjan: 50 kr är mycket för ett vatten som var grattis att fiska i. Hur upprätthåller man fiskekortkontrollen? Jag menar att stranden där är så lång att det blir näst intill omöjligt att kontrollera den med några få kontrollanter: lediga dagar och helger är det massor med folk där. Ibland terrängen är eländig och det blir svårt för en kontrollant att göra sin runda.

Det blir grattis i fortsättning för alla under 18 år (hur kollar man det: ber man om id-kort?) men ändå.

Det enda bra med det är att man begränsar det rovfiske som många bedriver. Det är inte sällan att folk går därifrån med många kilo fiskar i kassarna. Och jag menar det: MÅNGA kilo. Mest vitfisk: braxen och sånt. Sjön håller mycket braxen, bl.a.

50 kr/dag för att fiska i ett vatten där man inte gör nån extra insats är mycket. Jag menar att man inte anordnar nya/bättre fiskeplatser (öppna vegetationen, gör ett bra plats att fiska ifrån, etc) utöver det några få saker som redan finns (nån enstaka brygga t.ex.).

Det är bara min åsikt!
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

CDan, det hör tyvärr till ovanligheterna att man i Skåne genom att köpa fiskekort får garanterat någon röjd glugg att fiska i. Det finns skräckexempel.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja, jag vet. Men det finns oxå exempel där man har börjat göra nåt, t.ex. installera bryggor. Det går oxå att röja själv lite (inte så att man förstår men t.ex. att klippa vass eller så).

Just i mitt fall blir det lite för dyrt. Allt som allt inräknat blir det på smärtgränsen. Jag får välja bort Snoge för att utöver att det gick åt mycket tid att köra dit (ca 2 timmar) nu blir det ännu dyrare. Då får jag inrikta mig på andra vatten.

Jag menar att innan om jag ville fiska i Snoge satte jag en hel dag till fiske (över 12 mil t/r) men nu blir det inte så lätt att satsa så mycket tid på att köra dit. Jag får satsa den körtid på att fiska istället.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Det som är farligt med att öka fiskekortet från 0 kr till 50 kr kan ge som bieffekt att dem som inte tog med sig fisk hem när det var fri fiske (och det var många som släppte all fisk) kan börja ta fisk bara "för att det är så dyrt"! :-(
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 887 visningar