Spö till mört... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till mört...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till mört...

Nu har jag blivit redigt jävla intresserad av att testa o lite mete, mitt vanliga örings spö börjar bli lite tråkigt nu när man vill gå till nästa nivå.

Har kollat lite på feeder spö, men de är som en helt ny start? Men vad fasiken är 1.5lb?

Vilket borde man satsa på för ganska rejäla mörtar och en å annan ordentlig brax? Allt möjligt kan hoppa på här jag fiskar har jag märkt.

Är helt ny inom detta området... Har bara testat lite med en spöklyka, öringsspö och en stol. Så vad klarar man sig inte utan?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Ett sånt kanske?http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...alist-pro.html
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kul att du vill börja meta! Jag har själv hellre ett spö som är lite för kraftigt än tvärt om. Råkar man hamna i ett vatten med mycket växtlighet och många bonussutare så är det rätt skönt att kunna pressa fisken, om det behövs.

Klassningen i lb är inte helt lätt att begripa nej. Det är normalt flötmete-/larmmetespöna som har den klassningen inom metet. Ett 1.5lb spö är väl tungt för mört och trötta braxnar. Jag tycker det är lagom till stor sutare och småkarp. Jag skulle rekommendera ett 1.0lb spö efter din beskrivning. Spölängder runt 12ft är vanligast.

Feederspöna brukar inte vara klassade i lb utan där ser du i stället oftast vilken lintjocklek (eller linans brottstyrka) som rekommenderas och vilka olika feedertoppar som följer med. Topparna klassas i oz. Fisket du beskriver låter som det innebär ett spö gjort för linor kanske 0,14-0,18 mm (nylon) med spötoppar upp till 3 oz.

Kommentera

Ett feederspö med 1,5lb testkurva är ett bra spö för mört, braxen, id osv. Go känsla att mindre fisk på såna. Men även större braxen och sutare osv. Mvh
        lindhultsfisketeam.blogspot.com

Kommentera

Jaha... Aja, tänkte mest att toppen skulle vara mjukare än på mitt andra. Då de behövs ganska mycke kraft för att de ska röra sig... o de kanske "skrämmer" fisken när de känner motståndet så lätt?

Så vill helst ha mjuktop, men grejorna ska ju ändå hålla om de hoppar på en ordentlig brax elr nån annan fisk...

Läste lite till... Verkar ha storskillnad hur man fiskar... Så fall kan jag ju säga att de är ungefär 90% botten. Kan hända att jag kastar på flöte ibland... Men de är bara när ån tillåter, blåser å är jäkla ström uppe vid ytan här jag fiskar...

Har kollat lite på http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...n_quiver-.html är jag helt fel på de?

Hade tänkt o slippa nappalarm... Massa mek, såfall drar jag hellre på en lysstav på toppen på spöet på natten.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
          5 svar
          1 877 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mcb
          av mcb