Jag har bestämt mig för att rikta mitt fiske mot sutare. Vad jag har fått tips om är att kombinationen mask och majs funkar bra till det. Nu undrar jag, är risken stor att ål tar betet då mask finns på kroken? Vad säger ni som testat "cocktail-mixen"? Jag tänker bottenmeta med feederkorg där mäsket består av mjöl, majs och lite annat. Fisket kommer bedrivas tidig morgon alternativt kväll.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Agnfråga inför riktat mete mot sutare
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Räka, majs, mask, blodpudding är det som vanligtvis brukar sitta å kroken vid mitt sutar mete. Ska du feeder meta med hair-rig så kan du köra med vanlig sutarkung och ett par maggots i korgen och även ett par maggots på hair-rigen då det finns speciella maggots krokar. Annars räcker det gott med en frusen räk stjärt eller 3-4 fina stora helst ekologiska majskorn av finare kvalitet! Kö inte lidls billiga små skit korn bara för att du vill snåla. Även fiskar har smaklökar i gommen!
Kommentera
-
Om du ska agna med majs kan det vara bra att vänja in sutarna en tid innan du ska fiska. Dvs att du mäskar in dina tänkta fiskeplatser upp till en vecka innan så de hinner vänja sig att majsen är god att mumsa i sig.
Sutarmete är så jäkla soft, starka är de också. Blir nog några sutarpass senare i årC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Jag har lyckats fint med majs, majs/lövmask samt majs/maggot. Där jag fiskade fanns mycket braxen, med bottenmete fick vi fler brax och färre sutare. Med flötmete strax ovan botten färre brax och fler sutare. Vi förmäskade med majs nån vecka innan, men sen räckte det med underhållsmäska under fiskepassen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pläp Visa inläggKö inte lidls billiga små skit korn bara för att du vill snåla. Även fiskar har smaklökar i gommen!
Kommentera
-
Märket på burkmajsen saknar betydelse.
Det är majsens konsistens som jag anser är viktigast.
Den majs som är fastare med ett skal som inte lossnar från kornet är bäst (det är majs som betecknas som krispig).
Sladdrigare varianter sitter illa på kroken och är själva kornet mjöligt och mjukt så kan småmört (men även sutare) suga ut innehållet och endast skinnet sitter kvar när man sedan synar tacklet.
Något som faller både sutare och sarv i smaken är majs smaksatt med bittermandelolja. 1-4 droppar olja (beroende på burkens storlek) räcker gott och väl.
Jag har fått sutare på alla möjliga beten. Så länge man förmäskar eller kör loose feeding med betet så är man i hamn.
Jag rankar numera följande beten högst när det kommer till sutarmete:
1. Räka (halv räka men även räkskalle)
2. Majs (helst smaksatt med bittermandel eller annan boost t.ex. honungsmelass eller Sensas Sweet Corn Big Fish)
3. Mask eller ett knippe maggots
Givetvis funkar sandwich-varianter av ovannämnda.
Jag föredrar flötmete efter sutare (lyftmetoden) men även aktivt feedermete (men då gillar jag mest s.k. shotgun feeder eller liten methodfeeder och glidande montage med mycket kort kroktafs på 5-7 cm).Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-14, 15:43.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Hej! Angående frågan om huruvida mask ökar risken att ål tar betet, så tycker jag att det verkar logiskt med tanke på att ål lär äta mest animalisk föda. Men... jag har kört en del med mask och majs i kombination, med Peter Grahns ord från hans sutarmeteartikel från ca -90 ringandes i huvudet. Han skrev där om mäskning med majs, men mete med mask. Jag mäskar mest med majs och har inte märkt att mask på kroken tillför något extra resultatmässigt. Därför har jag oftast skippat maskplockandet under senare tid. Kan inte komma ihåg om jag har fått ål på majs/mask, men jag tror att det har hänt. Däremot vet jag att jag fått ål på endast majs minst en gång och en kompis fick förra sommaren ål på majs de två sutarpass vi gjorde ihop.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 877 visningar
0 gillar