Inplanterad öring på powerbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inplanterad öring på powerbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inplanterad öring på powerbait?

Hallå där!

Nappar inplanterad öring över huvud taget på powerbait? Nu talar jag alltså om öring, inte regnbåge.

Jag brukar fiska i en sjö där de planterat in regnbåge tidigare. De nappade alltid bra på en viss sort av powerbait. Rainbow med glitter, den är alltså gul, grön och orange. Varken helgul, helorange eller vit har fungerat på regnbågen.

Nu har de planterat in öring i samma sjö, och den nappar inte alls på powerbaiten. Jag kör Rainbow fortfarande, visserligen råkade jag köpa en Rainbow med vitlöksdoft denna gång. Som sagt, nappar öring över huvud taget på powerbait. Vilken färg/smak bör man använda i så fall?

Jag kan för övrigt berätta att sjön är grund, 2 m djup där fisken håller till. Jag brukar köra bottenmete med 30-50 cm lina från sänket.

Är ingen expert men nappar dom inte på powerbait så prova något helt annat bete, räka tex det funkar bra för oss i den regnbågssjö där vi fiskar. Där är dessutom powerbait förbjuden...

Kommentera

Har aldrig metat direkt efter öring, endast regnbåge och där kör vi 1.5m tafs med en boobie fluga med orange laxäggs powerbait vilken brukar fungera.

Kommentera

Lånar tråden lite halvfult men ska iväg med familjen imorgon och meta inplanterad örin. Prövade sist med grön powerbait (enda som fanns inne då) och fick en fisk på det och tänkte pröva fluga och flytdobb.

Sitter på en ask med flugor jag tänkte pröva och tänkte se om någon kunnig kunde säga om någon är speciellt anpassad för just öring.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20140704_085443.jpg
Views:	1
Size:	310,6 KB
ID:	1774013

För enkelheten så går vi från vänster till höger, rad 1 osv.

Kommentera

Jag har fått inplanterad öring på powerbait flera gånger. vet inte om det är slump, men de jag fått har krokats ytligt, och flera gånger har spöt gungat som fan för att sedan sluta innan jag hinner fram till det, dvs att de släppt. Det händer ju nästan aldrig med regnbåge, de har ju nästan skitit ut kroken när man får upp dem.

Så jag misstänker att öringen inte nappar lika glupst. I alla fall inte för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
          5 svar
          1 879 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mcb
          av mcb