Riktat mörtfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat mörtfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktat mörtfiske?

Tänkte köra lite riktat mörtfiske, då efter så stora som möjligt såklart(inget småfiske.ab), finns det någon här som gör samma sak?
    Vilka tackel passar? vill helst bottenmeta..

Sedan det här med beten och mäsk, är det så att de lockas av majs men inte hugger på det? Isf kanske det är en bra mäsk i sig? Mask är ju bra men då blir ju 90% av fångsten småabborre. :/ Maggot har jag hört är rätt bra, men då kanske abborrproblemen uppstår? Dessutom tänkte jag testa imorgonbitti, och kan då ingen maggot köpa.
    Om man ska göra deg blir min alltid för kladdig. :/ Är det mycket mjöl och lite vatten som gäller?

Vilka är era favoritbeten/favoritmäsk och vilka tackel kör ni med?
    Senast ändrad av Syn; 2005-08-18, 20:07.

Vitt bröd är oslagart på mört, annars är majs bra.

Är degen för kletig, blanda i mer mjöl.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

är den för kladdig så ja, för mycket vätska. bättre att ha för lite isåfall så kan du ju justera vid vattnet.
      hugger på majs gör de allt, vet inte hur det är med stora mörtar men när vi metar sutare brukar det komma upp måååånga mört på majsen...
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
        Tänkte köra lite riktat mörtfiske, då efter så stora som möjligt såklart(inget småfiske.ab), finns det någon här som gör samma sak?
        Vilka tackel passar? vill helst bottenmeta..

Sedan det här med beten och mäsk, är det så att de lockas av majs men inte hugger på det? Isf kanske det är en bra mäsk i sig? Mask är ju bra men då blir ju 90% av fångsten småabborre. :/ Maggot har jag hört är rätt bra, men då kanske abborrproblemen uppstår? Dessutom tänkte jag testa imorgonbitti, och kan då ingen maggot köpa.
        Om man ska göra deg blir min alltid för kladdig. :/ Är det mycket mjöl och lite vatten som gäller?

Vilka är era favoritbeten/favoritmäsk och vilka tackel kör ni med?
        Majs fungerar ok som mäsk, men gärna ihop med någon form av ströbrödsblandning. Majs fungerar även bra som bete, det blir ju allt NÅGRA mörtnapp under färnasäsongen kan jag lova

Gillar personligen kombibeten, testa majs/mask, både lukt och rörelse kombinerat.

Använd gärna en feeder för mäskningen, ett vanligt glidande tackel borde fungera ok, eller ?
        sigpic

Kommentera

Hmm.. tror jag kör på deg, får blanda försiktigt. Är det någon annan med något betestips? Eller erfarenheter om typ majs?

Har någon något tackeltips? Eller det är väll iofs inga konstigheter, tackel för bete liggandes på bottnen kan tom. jag en hel hög. Antar att mört tar bete på bottnen lika bra som bete över bottnen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Majs fungerar ok som mäsk, men gärna ihop med någon form av ströbrödsblandning. Majs fungerar även bra som bete, det blir ju allt NÅGRA mörtnapp under färnasäsongen kan jag lova

Gillar personligen kombibeten, testa majs/mask, både lukt och rörelse kombinerat.

Använd gärna en feeder för mäskningen, ett vanligt glidande tackel borde fungera ok, eller ?
            Ströbrödsblandningen har jag gjort en gång, men ska det vara tjockt med ströbröd så att man kan skapa tunga bollar, eller bara litegrann så det blir mera rinnigt? Jag fick inte ihop det riktigt.

Om jag har mask på kommer väll aborrarna direkt?
            Men om mörten hugger på majs är det kanske något att kombinera med deg, så slipper jag abborrarna? Eller?
            Har du fått mört på bara majs?

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              Ströbrödsblandningen har jag gjort en gång, men ska det vara tjockt med ströbröd så att man kan skapa tunga bollar, eller bara litegrann så det blir mera rinnigt? Jag fick inte ihop det riktigt.

Om jag har mask på kommer väll aborrarna direkt?
              Men om mörten hugger på majs är det kanske något att kombinera med deg, så slipper jag abborrarna? Eller?
              Har du fått mört på bara majs?
              Majs är ett utmärkt mörtbete, kanske till och med det bästa. Mina största mörtar med topp på 870 gram har jag fått på majs. Dock kan majs vara lite lurigt att bottenmeta med, kornen ramlar av ganska lätt. Men det går med lite övning.
              Mäsk ska blandas så pass torrt att det precis går att krama ihop bollar av det, ska nästan se torrt ut men ska gå att krama ihop.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                Majs är ett utmärkt mörtbete, kanske till och med det bästa. Mina största mörtar med topp på 870 gram har jag fått på majs. Dock kan majs vara lite lurigt att bottenmeta med, kornen ramlar av ganska lätt. Men det går med lite övning.
                Mäsk ska blandas så pass torrt att det precis går att krama ihop bollar av det, ska nästan se torrt ut men ska gå att krama ihop.
                Jasså, då måste jag prova majs.
                Och blandar i lite ströbröd och vatten i majsen.

Mixar även ihop lite deg och tar med för test.

Tack alla för svaren.

Kommentera

Jag håller med KG? Majs är ett förträffligt betesval.
                  Mäska några dagar i förväg eller ännu längre om du har tid och lust och du kommer att få fullt upp.

Jag brukar göra mäskbollar av blodpudding, havregryn och majs.

Kommentera

deg på vanligt ljust ströbröd å vanilinsocker med mer vatten en i en "vanlig" mäsk boll detta binder bra å blir en deg som sitter ok å inte kladdar! f.ö. körde den idag blev massor med mört

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb