Meta sutare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta sutare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar köra köpemäsk. Oftast swedbait sutarkung eller karpkung sen brukar jag blanda i majs och pellets. Det går även att bara mäska med majs etc utan ströbröds baserat mäsk. Som metod rekommenderar jag flötmetet. Du missar mer fiskar på bottenmete och i mina ögon är det inte lika spännande. Bottenmete kommer mest till sin rätt i vatten med få och stora sutare där det kan gå dagar mellan huggen eller när du måste fiska på stora avstånd.

Det går utmärkt att blanda in räkor också i mäsket. Testa att byta beten ofta. Minna favoritbeten är maggot, majs och räkor.
    Senast ändrad av Niklar; 2014-02-20, 21:13.

Kommentera

Ser att du bor i Knivsta. Om du pallrar dig ner till Åkersberga när säsongen börjar kan jag visa dig hur det går till

Kommentera

Okej tack. Jag vet inte om det är så många som fiskar i den sjön jag ska testa än, så vad brukar funka bäst då? Räka eller majs?
        http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Aa får se om jag åker dit något i år, i så fall får du visa några schyssta ställen och tekniker

Fishing for life!

Kommentera

Ååå sutarmete, längtar till ljumma sommarkvällar och köra lite mete med lyftmetoden. Att förmäska under en period är att rekommendera då det annars kan bli långt mellan huggen. Det kan det iofs även bli om man förmäskat men chanserna ökar ju lite i alla fall
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Aa det låter riktigt trevligt faktiskt Men vad säger du Bergman, vilket bete skulle du rekommendera?

Fishing for life!

Kommentera

Ursprungligen postat av Allroundfiskaren Visa inlägg
                Aa det låter riktigt trevligt faktiskt Men vad säger du Bergman, vilket bete skulle du rekommendera?
                Jag är ingen expert på sutarmete men vi har kört med majs, räka och daggmask och ibland även i kombinationer. När vi mäskat har vi oftast kört med majs för enkelhetens skull men det är säkert effektivare med riktig mäsk.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Allroundfiskaren Visa inlägg
                  Okej tack. Jag vet inte om det är så många som fiskar i den sjön jag ska testa än, så vad brukar funka bäst då? Räka eller majs?
                  Stirra dig inte blind på vad andra tycker - det finns bra beten (vi redan tipsat om) men det bästa betet beror ju på många faktorer (sjö, mäskning, fiskens tidigare erfarenheter av betet o.s.v).

Du kan få sutaren att nappa på vad du vill om du förmäskar. Förmäskar du några dagar med några kilo kikärtor så kan du vara säker på att de kommer vilja äta mer av dem. Samma sak med majs, räka o.s.v.

Det funkar enligt samma princip om du bara mäskar samma dag du fiskar. Ibland kan det vara hett att fiska med t.ex. ett rött majskorn på en bädd av gula majskorn. Teorierna är många - lösningen är en: prova dig fram!

Läs på om mäsk: sök på Addicted to groundbait... där har du det mesta!
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-02-21, 13:08.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Okej men då vet jag Tack för all hjälp allihopa!
                    Skitfiske på er

Fishing for life!

Kommentera

Längesen man var är inne på forumet, hursomhelst när ni diskuterar beten och mäskning. Sjön du tänkt fiska i, vet du något om sutarbeståndet, övriga arter, t.ex. om det är mycket braxen, annan vitfisk, abborre etc.? Beroende på vissa faktorer kan man rätt snabbt sålla bort vissa beten eftersom andra arter kommer "vara i vägen". Daggmask är ju ett favoritbete, däremot om det är väldigt mycket vitfisk kan det bli rätt irriterande efter ett tag.
                      ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      5 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mcb