I sommar hade jag tänkt meta sutare för första gången och skulle gärna ta emot några tips på beten, tekniker, metoder och lite grundläggande för sutarmete. Jätte tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta sutare?
Collapse
X
-
Lyftmetoden är ju mest spännande och kan ofta vara effektivast.
När det kommer till beten finns det mycket som funkar bra. Majs är en klassiker men är det mycket mört som stör så kan man med fördel använda räkor, kikärtor, kidneybönor, större krokpellet och andra lite större beten.
Sutaren gillar också räkskallar så man behöver inte slänga skallen. Om du fiskar med räka kan du med fördel behålla skalet på.
Räka är dock inget bra bete om det är mycket ål i vattnet ifråga.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-02-20, 10:10.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Vi har haft klart bäst fiske på räka, men som Sir Fish-a-lot skriver så kan det bli problem ifall det finns gott om ål i vattnet man fiskar. Finns ingen ål skulle jag aldrig byta ut räka som bete. Bottenmete eller flötmete är nog en smaksak, vad man själv tycker mest om. Men det är ju roligare att sitta där och med spänning se på flötet och reagera på varje litet gupp som det gör
Kommentera
-
Tänkte också ta min första sutare i sommar, har inte metat nåt seriöst på länge och körde i princip bara predatorfiske 2013. Finns en väldigt liten men rätt populär sutarsjö här nära som jag tänkt testa. Men tänkte på det med förmäskning och sånt, hur långt innan fisket brukar ni mäska och vilka tider brukar ni köra själva fiskepasset?Instagram: Zenfisherman
Kommentera
-
Jag brukar själv inte förmäska men då fiskar jag på platser där jag vet att sutarna går in på kvällen, ska du prova ett nytt vatten och inte riktigt vet så försök förmäska några dagar innan åtminstone.
Mäsket jag använder som grund till nästan allt mitt mete är Bream Crack från Swedbait. Sedan har jag olika tillsatser beroende på fisk men till sutare använder jag gärna MVDE Strawberry som går att köpa på deras hemsida också. Kasta gärna med lite upphackade räkbitar i mäsket om det är vad du använder som bete, eller majs om du använder det. Sedan är det bara att experimentera hur mycket som helst. En del kör med blodmjöl, något jag provat också men inte känt att det ger någon fördel.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
|
5 svar
1 879 visningar
0 gillar