Problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem.

Hej jag är en kille på 19 år. Jag föddes med ett par skador i armen samt benen. Detta gör så att fiske blir väldigt svårt för mig. Det kan även gå så långt att jag har problme att röra mig. Därför undrar jag om ni har några ideer om hur jag skulle kunna fiska utan beskymmer.

Mina föräldrar tycker att jag ska vara inomhus och leka med action man.
    Men det har varit väldigt tråkigt på sistone.

¨Vänliga hälsningar Ronny Bengtsson.
    _____
    _____/_____\____
    / (((((((((((((((((((( \ /\
    /00 )))))))))))))))))))) \/ \
    \ m (((((((((((((((((( /\ /
    \_______________/ \/ /
    \______/

vore inte mete nått för dig.. predator mete.. ska utveckla mig lite mer när jag kommer hem från jobbet...
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Båt

Du kan ju alltid testa trolling.

Kommentera

fiske från båt med toppknutet spö, enkelkrok och liten betesfisk på krävs inga större rörelser egentligen och de är väldigt roligt. lite mer spännande med toppknutet också samtidigt som det är mindre drygt att kasta om med det.

Kommentera

Det finns en del redskap som gör fisket handikappvänligt.

Finns t.ex eldrivna fiskerullar för de som har svårt med den biten.

Man behöver ju inte stå hela tiden och fiska, jag brukar om det finns möjlighet till det sätta mig ner bara för att det är bekvämt och jag är lite lat av mig. Så om du tar med dig en stol av campingmodell så slipper du stå hela tiden.

Framför allt så tycker jag att du ska säga till dina föräldrar att du är en människa inte ett djur som ska leva i en plastbubbla, även om de är oroliga och rädda så måste de förstå att du måste kunna leva ett så normalt liv som möjligt, att sitta hemma och leka med Action Man dockor och isoleras från omvärlden är inte vad du önskar dig. Säg till de att de gärna får följa med, det kanske till och med kan bli en ny familjegrejj ni gör tillsammans.

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
            Det finns en del redskap som gör fisket handikappvänligt.

Finns t.ex eldrivna fiskerullar för de som har svårt med den biten.

Man behöver ju inte stå hela tiden och fiska, jag brukar om det finns möjlighet till det sätta mig ner bara för att det är bekvämt och jag är lite lat av mig. Så om du tar med dig en stol av campingmodell så slipper du stå hela tiden.

Framför allt så tycker jag att du ska säga till dina föräldrar att du är en människa inte ett djur som ska leva i en plastbubbla, även om de är oroliga och rädda så måste de förstå att du måste kunna leva ett så normalt liv som möjligt, att sitta hemma och leka med Action Man dockor och isoleras från omvärlden är inte vad du önskar dig. Säg till de att de gärna får följa med, det kanske till och med kan bli en ny familjegrejj ni gör tillsammans.

kan bara instämma med fogelberg! ut o njut av naturen det är ju en stor del av fisket!
            [FONT=Arial]Sol, fintväder och en öl.... ja då kan man ligga naken i båten i flera timmar utan hugg![/FONT]

http://frank3n5731n.dracula.nu

Kommentera

Med tanke på de skador du nämde så gissar jag att du har regelbunden kontakt med sjukgymnast eller arbetsterapeut och läkare. Ta och prata med dem om vilka typer av hjälpmedel som finns för en aktiv fritid.

Vidare finns det den rikstäckande förening som kallar sig Rekryteringsgruppen för aktiv rehabilitering www.rekryteringsgruppen.se . De har totalkoll på fritidshjälpmedel för alla typer av rörelsehinder och mer till. Bla håller de en hel del kurser om allt från mat och motion till sex och samlevnad och inte minst, de hjälper även kringstånde, som insett att de behöver få veta mer om vad det innebär att leva med en handikappad familjemedlem. Man ordnar också läger och internatskurser för handikappade. Allting går ut på att man ska försöka själv och komma på knepen som gör att det man trodde var omöjligt bara blir svårt men möjligt. De är också väldigt kunniga på var man kan söka pengar till dessa aktiviterer, om inte försäkringsbolag eller kommunen vill stå för sånt som höjer din livskvalitet.

Sen undrar jag om inte dina närstående är i behov av utbildning i att vara positivt stödjande föräldrar, som hjälper sina barn att utvecklas istället för att överbeskydda dem.

Jag har själv en rullstolsburen dotter med många medfödda rörelsehandikapp. Numera är hon omgift och mor. Därtill är hon mycket aktiv inom DHR och deras ungdomsförening på lokal och riksnivå. Det var via just Rekryteringsgruppen som hon för drygt 20 år sen började få snurr på sitt eget liv och lärde sig styra sina egna hjul. Dessa hjul har för henne ut i flera världsdelar och hon har tillhört landets rullstolsåkarelit på bana och i basket. Hon har också ett SCUBA- dykcertifikat. Med detta vill jag ha sagt att får man chansen så behöver inte ett handikapp göra en speciellt handikappad även om det är obekvämt. Handikappet sitter i omgivningens attityd mot en och hur man själv reagerar på den.

Det är klart att du ska få komma ut och fiska om du vill. Det mår du bra av. Att som 19:åring tvingas leka med barnleksaker känns för mig snudd på tortyr.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bra sagt Bebest... tror att det är lätt att bli överbeskyddande, jag är själv en riktig hönspappa och är supernojjig när det gäller min dotter.

Kommentera

Såg en film för länge sen med en jävla duktig flugfiskare som bara har en arm, han var grym på det han gjorde. Så varför vara inne och leka med leksaker bara för att man är handikappad...

hoppas du får ordning på fisket!
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
                    vore inte mete nått för dig.. predator mete.. ska utveckla mig lite mer när jag kommer hem från jobbet...
                    linu_z jobbar långa skift.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 877 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb