Vilket bete föredrar ni vid ålfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bete föredrar ni vid ålfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket bete föredrar ni vid ålfiske?

Jag brukar köra med mask och abborrfile , men nackdelen med mask är att massa småfisk nappar på masken , med abborrfile har det gått rätt bra oxå , men med räka har jag ej testat än , nån som vet om det funkar bra? och vad mer kan man ha på kroken som är bra vid ålmete ?

Räka regerar! Du slipper vitfisken, nästan helt, och störs bara av grövre borrar.

Kommentera

okej , då ska jag ta och testa det =) , grövre borrar tackar jag inte heller nej till! i vattnet jag metar ål fick jag höra igår att de va en som fick en borre på 2.5 kilo förra året så de finns klumpar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dala_
        Jag brukar köra med mask och abborrfile , men nackdelen med mask är att massa småfisk nappar på masken , med abborrfile har det gått rätt bra oxå , men med räka har jag ej testat än , nån som vet om det funkar bra? och vad mer kan man ha på kroken som är bra vid ålmete ?

Du kan fiska med det mesta som du kan tänka dig. Allt från fiskbitar från olika vitfiskar och liknande.

Ett tips till: Det som utgör basfödan för ålen i ett vatten kan funka "bäst" i vattnet, men det behöver absolut inte vara så. Till räka då, Jag har fått uppfattninge att det funkar bäst i vattnen där det förekommer räka alltså kusten, men givetvis får man fisk i åar och sjöar också.

En possitiv sak till med räkan är precis som du skrev att den håller mycket småfisk borta, men var faktiskt med om att polarn fick en mört på ett gäng räkor för några veckor sedan.
        ...

Kommentera

Prova för skojjs skull köra på den äckligaste kombinationen du kan få på kroken. T.ex gälar + lite inälver. Brukar kunna vara fint ger också ifrån sig en hel del lukt.

Kommentera

aa jag har kört med inälvor o hela köret , som du säger det ger ifrån sig mer lukt , en effektiv sak som jag märkt nu på sistonde är att man ska skära av skärtfenan plus lite file och sätta på kroken , det har funkat bra

Kommentera

Kombinationen mört i vattnet och räkor på kroken har jag dålig erfarenhet av. Räkor gillas högt av de rödögda rackarna! Om inte regnbågen vill ta räkan kvickt nog kommer mörtarna att hålla räkfrossa!

Nu har jag planerat att pröva ålen med hjälp av strömming. Har sparat några mindre fiskar som jag tänkt halvera på längden och sätta på kroken. Har inte testat än men fått uppmuntrande tillrop om att det ska fungera bra på kusten.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                Kombinationen mört i vattnet och räkor på kroken har jag dålig erfarenhet av. Räkor gillas högt av de rödögda rackarna! Om inte regnbågen vill ta räkan kvickt nog kommer mörtarna att hålla räkfrossa!

Nu har jag planerat att pröva ålen med hjälp av strömming. Har sparat några mindre fiskar som jag tänkt halvera på längden och sätta på kroken. Har inte testat än men fått uppmuntrande tillrop om att det ska fungera bra på kusten.
                Halv strömming, helst en stjärtbit, med avklippt fena och 3 "chorizosnitt" på var sida funkade bra i skärgårdsvattnet förr. Nu är det i princip hopplöst att få ål i "våra" gamla vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest

Nackdelen med att köra strömming som bete är dom är så jävla sköra, går sönder mycket lätt när man kastar ut.

Kommentera

testa grislever

ålen är enligt min erfarenhet en finsmakare räka funkar alltid men själv fångar jag alltid betet själv på platts förslagsvis små löjor. men något som jag själv experimenterar med är en combo av en liten lever bit o 3-4 daggmaskar på en aberdeen krok imorgon ska jag testa med räka o lever i saltvatten men då måste man lägga levern i salt några dagar innan för att få full effekt. kom ihåg! ju större bete detstu större ål......!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37