Fiska braxen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska braxen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska braxen

Hej, tänkte fiska braxen imorgon. Har fixat mäsk och annan utrustning. Funderade på att agna med mask och majs. Så min fråga: bör jag agna med liten lövmask eller stor daggmask. Har fått för mig att dom har små munnar??

Är det verkligen så noga? :P
    Jag har fått braxen på jigg & litet skeddrag vid fiske efter abborre. Har aldrig fiskat riktat mot braxen, men likväl har jag fått upp "gegget" ändå..

Önskar dig ett skitfiske!
    Bara ett kast till..

Kommentera

Dom har faktisk en ganska stor mun. Har fått dom på 24mm boilies osv. Så oroa dig inte så mycket. Det som kan vara trixigt är att hålla dom kvar på platsen så kör ut lite mäsk lite kontinuerligt evt mellan varje fisk.

Kommentera

Det stämmer att braxen har en liten mun,stora krokar kan därför lätt skada braxens mun.
        Fiska med kroken på botten och använd en liten krok typ 12.Mask tycker jag är bäst och gärna då ett par,tre kompostmaskar (majs och maggot funkar också) Ha det som du fiskar med i mäsket alltså hackad mask och majs för din del.
        Börja mäska typ 7 apelsin stora bollar och inget mer förrän det börjar nappa och sedan underhålls mäskar du med litegrann då och då.

Kommentera

Brukar köra feeder med med storlek 10-8 krok med både lövmask och nåt majskorn när jag fiskar braxen. Fast kan ha rätt grova krokdimensioner när det är lite storlek på vitfiskarna. Vet jag från igår när jag bottenmetade abborre med st 1 krokar och betet han knappt landa på bottnen förän små idar satt sig :P Men går definitivt ner i krokstorlek när jag kör riktat.
          Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Allt är relativt. Men braxen har faktiskt en ganska stor mun. Den är dessutom utformad som en teleskopiskt snabel. Braxen biter inte på betet utan suger in det. Den kan lätt suga i sig en 10 cm lång mask utan problem (då syftar jag på braxnar på halvkilot och över).

Jag har fångat mest braxen på stora beten. En variant är att fiska med en krok strl. 6-10 med en halv stor daggmask och längst ut ha ett eller två majskorn. Halv mask medför att maskaromen sprids bättre i vattnet.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-09-21, 19:05.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Braxen har en utskjutbar mun så den kan suga i sig tex en stor daggmask men i förhållande till sin storlek är munnen liten när den inte är "utskjuten" och som sagt större krokar skadar lätt braxens mun därför ska man ha små krokar 10-14.

Kommentera

Glöm inte förmäsking, braxen brukar svara bra på att du mäskar dagen/dagarna innan du ska fiska.

Kommentera

Hej, var ute nån timma idag (vädret gick från dåligt till värre). Fick ingen, men efter ett tag dök det upp sånna linjer av bubblor i vattnet som jag antar är ätande/jagande braxar. Betade med liten mask och majs samt mäskade med en sorts pellets.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 889 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37