Hej, är det tillåtet att meta även på privat vatten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta, alltid tillåtet?
Collapse
X
-
Ett hett tips: läs reglerna för vattnet ifråga!
Meteförbud finns i många öringåar och P&T-vatten.
Så svaret är: nej, inte alltid.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-09-10, 23:21.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Om det är tillåtet står i fiskereglerna för det aktuella vattnet upprättat av exempelvis fiskevårdsföreningen eller den klubb som förvaltar fiskerätten i det aktuella vattnet.
Som det sagts tidigare finns ingen generell regel kring just mete, men jag har sett att i ett fåtal vatten står det klart och tydligt att mete med toppknuten lina är fritt för personer under 15/16 år.
Kom också ihåg att strandrätt och fiskerätt inte är samma sak! Den som har strandrätt kanske inte har fiskerätt i vattnet! Man måste alltså kolla upp vem som ger fiskerätt i vattnet innan man sätter igång och fiskar. I otroligt många vatten här i landet kan man köpa fiskekort, och då har du köpt rättigheten av den som har fiskerätten i vattnet att fiska där under den tid och de former om anges i de lokala och allmänna fiskestadgarna, det handlar oftast om storlek på fisken du får ta hem, antal av viss art, samt vilka fiskesätt som är tillåtna. Står det t ex att det enbart är tillåtet med flugfiske i ett vatten, är det inte tillåtet att vare sig pimpla eller meta där - det måste stå i de lokala fiskestadgarna.
Kommentera
-
Meteförbud finns i många öringåar och P&T-vatten.
Jag känner inte till något P&T vatten i Skåne där det är tillåtet att meta, fiske med plastkula brukar också va förbjudet.
Förbudet mot mete förstår jag, gräsätarna är inplanterade för att städa vattnet.
Men förbudet mot plastkulan har jag aldrig förstått, någon som vet ?
Kommentera
-
Förbudet mot plastkula kan man gissa beror på att det blir ett väldigt plaskande som stör både fisk och andra fiskare. Framför allt är det nog inte så rogivande att stå och flugfiska samtidigt som fiskegrannen står och dänger iväg plastkula var 3:e minut.
Har man avsatt ett vatten för flugfiske vill man nog ha det ganska lugnt runt omkring sig.
Sen kan det väl vara så att man anser att man med t ex kula och mask drar upp för mycket fisk o s v. Troligen finns det många fler anledningar till förbudet med kula, tradition kanske.
Kommentera
-
Mycket missbruk ledde till förbud, åtminstonde var det så i den fiskeförening som jag är med i.
Det var länge sedan jag fiskade i ett P&T vatten men funderar ibland på varför detta förbud.
Har man avsatt ett vatten för flugfiske vill man nog ha det ganska lugnt runt omkring sig.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-09-17, 17:10.
Kommentera
-
Kom på en sak kring det här med fiskeregler i olika vatten. Fiskerättsinnehavare som oftast är en fiskevårdsförening eller en klubb missar att förmedla vad som egentligen gäller för de som fiskar i deras vatten - man säljer gärna fiskekort, men bommar i oerhört många fall att få ut de lokala fiskereglerna till den som köpt fiskekortet...
Sen är snacket igång kring vad som egentligen gäller angående det ena eller det andra... i den där viken får man fiska med 3 spön, men utanför är det bara tillåtet med 1 spö... meta är gratis... ingen har sagt till mig att gösen ska var 50 cm... jag fiskar bäst f-n jag vill vid dammportarna, jag har ju köpt fiskekort...
Det märkliga med det här är att vid vatten där man redan från början tänkt till och informerar dels genom medföljande regler vid kortköpet och även ute vid vattnet genom infotavlor fattar de flesta vad som gäller, men där man inte tänkt till ordentligt och arbetat in detta hos de fiskande, där florerar det sanslöst mycket tyckande och troende, och just detta tyckande och troende gör att alla lyckas tolka de regler som dom aldrig själva sökt upp tolkas helt till deras fördel... Nån som stött på detta fenomen?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 889 visningar
0 gillar