Hålla betesfisk vid liv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hålla betesfisk vid liv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hålla betesfisk vid liv

Jag har sällan använt mig av betesfisk, men gjorde ett försök idag. Har för det första införskaffat en sån här hink med syrepump. För det andra hade jag problem att få tag på betesfisk till en början, men jag tror att det har löst sig nu. Jag la ner två mjärdar igår och fick lite mört. Jag hade med mig metspö för att meta lite mer mört och tänkte först flytta till ett annat ställe och tömde då mjärdarna på mört över till hinken. Efter någon minuts funderande så ändrade jag mig igen och hällde över all mört till en av mjärdarna, sänkte ner den, och metade vidare på samma ställe. Jag åkte sedan därifrån.

Efter några timmar var det dags att ta upp mörten och åka iväg till sjön. När jag kom dit och tog upp mjärden så var fyra mörtar redan döda, eller nästan döda. Och väl vid skön så var sju mörtar döda. Syret är ju inte problemet (även om jag har svårt att lita på den där syrepumpen), så vad är då orsaken till att de dog? De som var döda redan i mjärden, var det p.g.a. att jag tog i dem när jag förde över dem mellan mjärde och hind, och tillbaka?

Att de dör i hinken kan ju bero på flera saker. Men syre och för varmt vatten antar jag är två orsaker. Använder ni kylklabb i hinken? Hur ofta har ni på syrepumpen (den låter som fan)? Och är ni väldigt försiktiga med att inte ta i mörten innan ni ska fiska med dem?
    Bloggen | Portfolio

Jag brukar frysa ned vatten i 2l fryspåsar och lägga i om det är varm,hacka några hål i den frysta påsen,de håller länge.

Kommentera

Tack för tips. Ingen som har erfarenhet av att mörten dör fort? Även i Mjärden.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag tror inte syrepumpen hjälper så värst mycket i dessa grader. Ta Christians tips till användning så kommer du lyckas bättre tror jag!

Kommentera

Yes, jag kommer använda det i helgen. Men största frågan är egentligen varför det var fyra döda mörtar redan i ryssjan?
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Kan det vara så att dom stod för grunt eller för nära vattenytan under dom timmarna du var borta? isåfall kan det ju blivit för varmt för dom. Bara en teori.

Kommentera

Jag tror inte det, sänkte ner dem till 1-1.5 meter.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Kanske stressade ihjäl. Har i alla fall hänt med löjor som jag har haft i en hink när jag skulle meta abborre
                http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Ja det kan vara en orsak. Och hur tusan undviker man det när man måste åka en bit till fiskesjön och har mörten i en hink på släpet.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76