gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddmete

tänkte börja meta gädda i sommar så jag behöver lite bra råd

hur länge överlever betesfisken i en vanlig hink vatten utan att man behöver byta. för tex transport mellan två vatten.

hur länge ska man vänta innan man gör mothugg om man tacklar mörten med en trekrok i ryggen och en i munnen

gärna lite fler bra tips tack
    my precious....

Vet ej hur länge den lever i hinken. Jag använder mig av syretabletter som du kan köpa i en djuraffär.
    Vänta inte allt för länge med mothugget. Krokarna kan då fasta långt inne. Men ca 8 sek brukar jag vänta och då sitter krokarna perfekt utan några svårigheter att få ut dem.Den brukar då fasta i mungipan eller vad det heter.

Det är bättre att du fråar än att vi berättar.......

Kommentera

Re: gäddmete

Originally posted by Henrik_L
      tänkte börja meta gädda i sommar så jag behöver lite bra råd

hur länge överlever betesfisken i en vanlig hink vatten utan att man behöver byta. för tex transport mellan två vatten.

hur länge ska man vänta innan man gör mothugg om man tacklar mörten med en trekrok i ryggen och en i munnen

gärna lite fler bra tips tack
      Förvara dem så mörkt och svalt du kan. Släng dock inte ner några fiskar från 20 gradigt vatten ner till 10 gradigt vatten eller vice verca. Fisken behöver acklimatisera sig, dvs anpassa sig till den omgivna temperaturen sakta).

En batteridriven syrepump går att köpa för en hundring. Ju kallare det är desto mindre syreåtgång är det. Se till att även ha rent vatten!

Mothugg? Så fort du kan!!!!!!Ju mindre man hinner tänka desto bättre är det, åtminstone om du kör 2 trekrokar.

Kommentera

Mothugg görs direkt med 2 krokar, om man däremot, som jag, använder en krok i läppen på betesfisken, bör man vänta lite, själv väntar jag 3-8 sek, beroende på betesfiskens storlek.

Kommentera

hehe åkej hur är det med storleken på krokarna? till en vanlig mört på 1.5 + 2 dm typ
          my precious....

Kommentera

Henrik_L: Jag kör med en 6:a längst uppe och typ en 4:a där nere

Kommentera

Precis som Danne säger, ju kallare vatten desto mindre syre förbrukas. Nu på vintern är det ingen konst för fisken att klara en hel dag i hink utan syrepump (inte Allt för mång fiskar i sama hink bara...) Värre på sommarn när tempen ligger runt 15 grader, viktigt att byta vatten ofta då.
              Angående mothugg.
              Om du nu skulle få en gädda som är krokad i svalget
              (ingen av krokarna syns) så behöver man inte tro att det är kört .
              Drar du försiktigt i tafsen, och sedan går in bakom gälocket, brukar det gå hur bra som helst att "vända" bort krokarna. Den klart bästa kroklossaren, enligt mig är "hook out" (ser ut som en giraff?!) Allt går smidigt om man är två som hjälps åt, en håller upp gapet och den andre håller fisken i gälocket med ena handen och "pillar" med den andra.
              Har faktiskt aldrig sett en gädda blöda när dom är krokad så.... och dom verkar INTE ta specielt stor skada (liksom dökött om operationen sköts snabbt! Brukar kunna vara betydligt värre om den sitter illa i nån gälbåge.
              Men! för att undvika sånna här incidenter Bör! mothugget göras direkt! MVH

Kommentera

Originally posted by Larry
                Allt går smidigt om man är två som hjälps åt, en håller upp gapet och den andre håller fisken i gälocket med ena handen och "pillar" med den andra.
                Använd käftöppnare så går det smidigt även om man är själv!

Kommentera

Re: gäddmete

Originally posted by Henrik_L
                  ...om man tacklar mörten med en trekrok i ryggen och en i munnen.
                  Sätt den undre i sidofenan och den övre under ryggfenan. Avståndet mellan krokarna i tacklet anpassar du efter storlek av betesfisk.

//K
                  Senast ändrad av cico; 2003-02-24, 20:47.
                  BJ@

Kommentera

hur stort flöte ska man använda? 30g?
                    Bajen forever!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar