Ursprungligen postat av McGallon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gös- och Abborrmete
Collapse
X
-
Skulle vilja ha lite tips på hur man metar efter grov abborre.
Tänkte agna med levande betesfisk, hur stort bör flötet vara (bärighets-kapaciteten alltså) och hur mycket bör jag blya ner det, strax under rekommendationen?
Är två krokar överlägset en krok? Har märkt att den jag satt framför ryggfenan har lätt för att lossa, kanske har använt för grov krok, bör den gå rakt igenom eller bara fästas lätt i kroppen, eller kanske låta den andra kroken hänga löst (alltså inte fästa den i betet över huvud taget?
Vad föredrar ni, två enkelkrokar, två trekrokar, eller en utav varje? Storlek på dem? Någon färdigknuten stinger ni kan rekommendera?
Exprimerade lite igår, tog ett cellplastflöte, vet inte vad bärigheten är men runt 30 gram kanske, satte på ett tolv-grams kul-bly precis över fc-tafsen och sedan en trekrok i beteslåset storlek (4 tror jag) genom munnen.
Blev 2 mindre gäddor, en bra krokad, och en som inte var krokad över huvud taget, den hade huggit tag i bakre delen utav mörten och vägrade släppa (den hög för övrigt inne vid kanten, hade vevat in för att kasta om).
Strax innan jag skulle packa ihop ser jag att flötet rör sig om fasen men det dyker inte ner under ytan, var ganska säker på att mörten inte levde eftersom att jag använt samma mört hela tiden.
Springer bort till spöt som ligger en bra bit bort, precis när jag greppar tag i spöt dyker flötet, jag vevar in slak-linan och då kikar flötet fram igen, vevar in utan något motstånd över huvud taget, mörten är kvar men den är helt söndertrasat.
Bör jag vänta tills fisken svalt betet eller åtminstone dragit flötet under ytan innan jag gör mothugget?
Bör jag byta ut flötet mot ett mindre eller skall jag blya det mer? Skall jag gå ner i krok-storlek till 8 kanske?
Alla tips mottages varmt! Tack på förhand!
Kommentera
-
Provade en ny rigg idag, flöte http://www.olssonsfiske.se/gaddflote...776-c-387.aspx vet inte hur högt det är klassat men uppskattningsvis 20-gram, blyade med ett 12-grams kul-bly och darts stinger med två trekrokar, uppskattningsvis storlek 8.
Det blev en gädda på mellan 85 och 90cm, fotograferade bredvid spöt och mätte spöt när jag kom hem, uppskattnings vis en vikt på strax under en fullknökad system-kasse (10 stora öl) så möjligtvis en 4-5 kg. Nu har jag beställt en våg och tjejens måttband har jag nu stoppat ner i fiskeväskan.
Tappade även en fisk som slet sig loss på tredje rusningen, det var antagligen en gädda, kanske samma som jag fick upp efteråt till och med. Skulle vilja ha en storlek större på krokarna tror jag, skall se om jag kan hitta några stingers med 6# krokar.
Har väll antagligen fiskat på fel ställe eftersom att det inte blev någon borre, det finns ett stort stenrös en bit bort där jag skall prova att fiska nästa gång.
Ska jag köra med samma rigg ett bör jag gå ner ytterligare lite i dimension?Senast ändrad av Vessla; 2013-09-04, 22:23.
Kommentera
-
ska du meta abborre så kör med en enkelkrok. Löja är det betet som jag tycker är bäst. Sätt antingen kroken under ryggfenan eller i munnen.
Mothugget gör du direkt!
Om du ska ha tag i löja så är det smidigt om du köper dig ett betesnät. Släng i nätet vid någon vass och släng i lite havregryn över nätet. vänta 5 minuter så har du löja så det räcker...!
Kommentera
-
Det finns redan många tips, men här kommer ytterlgare läsvärda och användbara skrivna av Luis Rasmussen:
300 000 besökare och det firar vi med hur du fångar din Abborre!
Mina 20 tips för gäddmete mottogs med öppna famnar av er och jag tackar för alla mejl, som kom kring detta ämne och alla gratis till 300 000 besökare och jag tänkte i dag ta lite kring vårens och sommarens fiske efter Abborre och det tror jag inte att ni har något emot........
Kommentera
-
Visst går det att FLÖTES-TROLLA även om det är kallt i vattnet!
Saxat från FiskeKompaniet´s Blogg:
Kyligt gösfiske gav resultat
och
Fina gösar via flötestrolling
Senast ändrad av Peje; 2014-03-10, 17:49.
Kommentera
-
Tja när jag metar abborre med levande bete brukar jag använda ett glidande flöte med 10 grams bärighet och ett 4 grams glidsänke. Sen har jag en fc tafs 0, 35 på cirka halvmetern å en trekrok storlek 4 som jag fäster i munnen på betet. Har funkat bra i år har tagit en på 46 cm och en på 50 cm.hej
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 444 visningar