Ruda mäsk, fusk eller inte. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda mäsk, fusk eller inte.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ruda mäsk, fusk eller inte.

Har möjligtvis hittat mig en liten sjö i området med någon sorts lite mörkare mindre fisk i, så jag tänkte ge mig på lite försök till ruda mete kommande veckor.
    Jag har ett par eller rätt många kilon av både krill, brax och sutar blandningar i garderoben. Är lite sugen på att testa pinkis alt vita/röda maggots på en 10ans krok för lite fin mete framöver, för att kontra det lite grovare sutar metet.
    Jag hade inte tänkt att mäska med maggotarna utan skulle vilja ge mig på att koka upp lite långkornigt ris och blanda till fake maggots i olika smaker. Har hyfsad koll på vad man kan blanda ihop och lägga i dagsmäsk påsar i frysen men då det blir första ruda fisket så undrar man såklart vad man ska mäska med.

Går krillkungen fake maggots samt lite fin hackad majs bra som ruda mäsk om man nu senare kör med maggots(möjligtvis doppade i en brännis) för att få in dem på den typen av föda eller är dem som sutare/brax lite all ätare bara det smakar gott?
    Jag har bra koll på sut/brax karp metet med vad/hur man går till väga så är rudorna likadana? förutom att dem är lite skyggare.
    Senast ändrad av pläp; 2013-06-02, 21:39.

Varför använda fake-maggots till mäsk? Använd de riktiga maggotsen till mäsket och fiska med fake-maggot. Maggot är ett bra bete efter ruda. Jag hade mäskat upp en plats med bara majs och maggots, speciellt under fisket om där går annan småfisk där. Riktigt störigt att få in småmört och sarv till platsen.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

varför krångla till det? jag fiskar ruda med vanlig majs. funkar hur bra som helst!

Kommentera

När jag läste trådens rubrik så tänkte jag... inte en tråd till om vad som är sportfiske!
        Är mäsk fusk eller inte...

Personligen skulle jag inte välja att frysa in mäsk för det blir inaktivt (om det är brödmäsk inblandat i ekvationen).

Du kan lugnt mäska med ris-maggots. Det blir mycket billigare så. Men som Helsing91 nämnde redan ska ju majs funka utmärkt att både meta och mäska med (eller ha det i själva mäsket). Hacka inte majsen - det tilltalar ju bara småfisken.

Vad jag läst mig till så bör man se till att inte ha för mycket hampa i mäsket. Rudorna kan bli lite selektiva och verkligen gå loss på hampan och ignorera resten av partiklarna. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-03, 14:56.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tanken var att få pula med eget istället för att köpa en färdig produkt. Smaksatt ris ska väl gå att frysa in alldeles utmärkt i ett par veckor om man ska tro det man läser på Luis Rasmussens blogg, och att blanda upp det med lite majs/krillmäsk för att sen vid fisket skämma bort dem med levande maggot som blivit smaksatt och kanske en dutt krillpasta på kroken kanske kan få igång ett riktigt bra swim eller?
          Och vad säger att inte mört/sarv sutare om det nu finns kommer rensar bort all majs? Hade tänk utesluta majsen helt nästan och köra blendern påt så att man får en bra spridning på doften. Återstår att se om det krokas något!

Kommentera

Jag menar att du skulle strunta i brödmäsket helt och hållet och bara loose feeda majs och maggots på platsen. Några dagar innan och sedan under fisket. Detta för att inte locka in onödiga mängder småfisk, då dessa enligt mina erfarenheter, kommer som ett brev på posten när man mäskar med ströbrödsblandningar. Iofs kan man relativt lätt mätta mört och sarv, men om det finns mycket så blir det tillräckligt störigt är där dessutom braxen i vattnet så kommer dessa också. Jag hade mäskar en burk majs (om du vill smaksatt) och någon näve maggots några gånger på samma plats en tid innan fisket och sedan loose feedat med detta under fisket.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Enligt mina erfarenheter lockas Stor fisk till platsen av småfisk-aktivitet...Mäskning i form av stort o smått funkar enligt u.t.
              Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Jag menar att du skulle strunta i brödmäsket helt och hållet och bara loose feeda majs och maggots på platsen. Några dagar innan och sedan under fisket. Detta för att inte locka in onödiga mängder småfisk, då dessa enligt mina erfarenheter, kommer som ett brev på posten när man mäskar med ströbrödsblandningar. Iofs kan man relativt lätt mätta mört och sarv, men om det finns mycket så blir det tillräckligt störigt är där dessutom braxen i vattnet så kommer dessa också. Jag hade mäskar en burk majs (om du vill smaksatt) och någon näve maggots några gånger på samma plats en tid innan fisket och sedan loose feedat med detta under fisket.

Kommentera

Jag kan inte hålla mig. Måste bara reda ut en sak om fake beten. För att det skall vara fake måste fisken veta vad originalet är och vara präglat på att käka det. Fake-beten funkar bra men man kan bara "lura" fisken åt ena hållet så att säga. Prägla den på att käka originaket för att sedan få fisken att ta ett fake-bete (som t.ex kan ha en fördel som att de garanterat sitter kvar på kroken).

Att tro att mäskning med t.ex ris får fisken att stanna kvar och fortsätta käka riset för att de tror att det är maggot är förstås lite galet. Om de börjar käka ris är det för att de gillar ris. Inget annat. Möjligtvis ser de din maggotprydda krok för att de är inställda på att leta mat i samma format som ris.

Därmed inte sagt att ris inte fungerar att mäska in fisk med. För det gör det....
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 889 visningar
                0 gillar