Så nu är det bestämt kalsjöns karpar ska dö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så nu är det bestämt kalsjöns karpar ska dö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

JPGA ny uppgifter

Mikka
    Senast ändrad av mp-fishing.se; 2013-04-26, 07:26.

Kommentera

Jag tänker inte ta ställning för eller emot någon sida i denna debatt. Jag har bara noterat att mp-fishing.se (Mikka) och FiskeÄlskare (Göran) argumenterar på nästan exakt samma sätt och använder sig av ett mycket likartat språk.

Om det är så att samma person har två användare vill jag bara ge dig ett litet tips: dina argument blir inte mer sanna för att du upprepar dem.
      Har jag fel ber jag om ursäkt.

Kommentera

En annan intressant detalj är att Kallsjön även innehåller braxen och sutare som ju konkurrerar med karpen om levnadsutrymme och föda. Tar man bort karpen så blir det bara mer föda över för dessa bottenlevande arter. Individerna kommer att växa till sig och inte kommer de att sluta fortplanta sig så om ett tag är man tillbaka på ruta ett.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Men även braxen och sutare skulle ju decimeras, men det är det inget större gnäll om. Bara den "heliga" karpen. Missförstå mig inte, jag gillar både karp o karpmetare (iaf de som sköter sig) men ibland går det hela till överdrift. Tänk om någon skulle få för sig att släppa in sina grisar i din trädgård, bara för att de gillar grisar. De tar inget direkt ansvar för skadegörelsen, och den ekonomiska förlust du drabbas av. Men de för ett jävla liv om du skulle vilja skjuta av dem för att rädda vad som räddas kan. Här står även en annan viktig individ på spel, den svenska kräftan. En art som är betydligt mer hotad än karp, sutare och braxen, alla tre arter som gärna mumsar kräftyngel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            Jag tänker inte ta ställning för eller emot någon sida i denna debatt. Jag har bara noterat att mp-fishing.se (Mikka) och FiskeÄlskare (Göran) argumenterar på nästan exakt samma sätt och använder sig av ett mycket likartat språk.

Om det är så att samma person har två användare vill jag bara ge dig ett litet tips: dina argument blir inte mer sanna för att du upprepar dem.
            Har jag fel ber jag om ursäkt.
            Egenheten att klämma in stora bokstäver på random ord i texten är slående lika mellan Mikka och Göran..

Kommentera

PGA ny uppgifter

Mikka
              Senast ändrad av mp-fishing.se; 2013-04-26, 07:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
                Men även braxen och sutare skulle ju decimeras, men det är det inget större gnäll om. Bara den "heliga" karpen. Missförstå mig inte, jag gillar både karp o karpmetare (iaf de som sköter sig) men ibland går det hela till överdrift. Tänk om någon skulle få för sig att släppa in sina grisar i din trädgård, bara för att de gillar grisar. De tar inget direkt ansvar för skadegörelsen, och den ekonomiska förlust du drabbas av. Men de för ett jävla liv om du skulle vilja skjuta av dem för att rädda vad som räddas kan. Här står även en annan viktig individ på spel, den svenska kräftan. En art som är betydligt mer hotad än karp, sutare och braxen, alla tre arter som gärna mumsar kräftyngel.
                Karpens "helighet" består i att den inte är så vanlig som både sutare och braxen. Den är en utmärkt och stark sportfisk som kan bli mycket större än de två andra arterna. Leker vi med tanken på att ett vatten skulle decimeras på färna och det även fanns id i vattnet så skulle man nog värna lite mer om färnan då den är ovanligare.

Liknelsen med grisarna var ju inte så dum faktiskt (i de fall karp satts ut olovligen). Karpen smaskar ju gärna i sig kräftor men jag köper inte riktigt resonemanget fullt ut för både sutare och braxen äter säkerligen i alla fall kräftor som inte hunnit bli så stora.

Mikka,

löste det sig i karpfrågan?
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-04-26, 08:24.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  Sen är skillnaden mellan karpen och regnbågen den att regnbågen inte kan fortplanta sig här i sverige utan några få undantag medan karpen fortplantar nästan överallt
                  Exemplen på naturliga sjöar med framgångsrik karpförökning är fruktansvärt få...

Kommentera

Varför är trådskaperens inlägg editerade? Vad är de nya uppgifterna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Karpens "helighet" består i att den inte är så vanlig som både sutare och braxen. Den är en utmärkt och stark sportfisk som kan bli mycket större än de två andra arterna. Leker vi med tanken på att ett vatten skulle decimeras på färna och det även fanns id i vattnet så skulle man nog värna lite mer om färnan då den är ovanligare.

Liknelsen med grisarna var ju inte så dum faktiskt (i de fall karp satts ut olovligen). Karpen smaskar ju gärna i sig kräftor men jag köper inte riktigt resonemanget fullt ut för både sutare och braxen äter säkerligen i alla fall kräftor som inte hunnit bli så stora.

Mikka,

löste det sig i karpfrågan?
                      Hej igen , jag fått nya uppgifter om att diskussioner håller på och att nya uppgifter kommer till hands i nära Framtid.
                      Detta kommer förhoppningsvis bevisa vad dom flesta av oss redan vet att karpen kanske står för ca 2 till 3% av vattnets försämring.
                      Så med nya uppgifter kommande så kanske fler börjar förstå att karpen är ej så Hemsk som många vill göra den till. Därav vill jag lägga ner denna diskussion för att det ej ska inverka negativt på kommande beslut.

Låt oss nu hoppas på ett lyckligt Slut för alla :-)

Vill bara påpeka till den som skrev Karpfiske är bara slänga ut mäsk på måfå o gå lägga sig sova sen Tja tänk om det vore så lätt Mellan var fångad karp ligger det enormt mycket boom pass och tid att försöka fatta varför dom är så ofantligt svåra att fånga phewwww.

Trolling fiske är Bättre menar den personen då med folk som puttrar omkring med upp till 10 12 spön ? Jag själv Trollat mycket och det var gott om tid ta en tupplur mellan huggen
                      Fördelen med Specimen fiskare är att samma fisk har chans att fångas många gånger år efter år för dom får Leva vidare, medans jag såg en Bild på Skånes Största lax 26 kilo gick till Stekpannan eller röken
                      Givetvis har alla rätt att döda sin fångst men ibland undrar man om dessa personer tänker på Nästa generations Sportfiskare ?

Att Fiska karp måste upplevas med friheten i skogen vid sjön, du och ditt tält i som o regn:-) Bara sitta på tidig morgon sen kväll och titta ut över dessa underbara syner en Vindstilla sjö kan ge hmmm det finns inget mer fridfullt i livet :-)
                      Att man sen lyckas att fånga en karp med gör ej saken sämre med deras otroliga styrka och fantastiska fina Fiskar.
                      Många tror det bara är att slänga ut Mäsk och spö o sen får fisk, men det går många dagar utan nått, många kvällar du ser fisk innen men den Vägrar hugga.
                      Prova av olika beten, tafsar, tafs längder, Botten beten, Popups, Snowmans och alla olika Riggar som finns att göra , det är med tjusningen med detta fiske.

Som sagt jag fiskar allt men en ensam vecka i en skogssjö utan vardagens stress och bara leva som man gör är så gudomligt:-)

Till dom som ville göra sig roliga med att säga Göran och jag är samma person ? Tja vad kan man svara på det ?

Mikka

PS nu drar jag iväg på en veckas Fiske , det finns så mycket charm i allt fiske så njaeeee jag är inte endast en Karp freak !
                      Senast ändrad av mp-fishing.se; 2013-04-26, 09:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 889 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37