braX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

braX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• braX

HEJ! jag undrar hur jag skall bära mig åt.........det e så här:
    jag har ett nytt vatten jag vill testa, vad jag vet e de ingen som har fångat
    nån brax i sjön men det finns folk som har sett fisk upskattat till 4-5 kilo och man har hittat döda 4 kg braxar....tyvärr kan jag inte säga vart detta vatten ligger men jag hoppas på nåra tips om hur jag kan få kontakt med dom.
    Har försökt massa gånger men får faan inga hugg bara lite rulande sutare på mäskplatsen...vart håller braxen hus i en liten skogssjö...djup??? veg?
    [U-a SpecimenHunterCrew][FONT=Comic Sans MS][/FONT]

http://www.specimenhunters.se

Med liten skogssjö, så antar jag att den inte har så mycket features på botten... Annars är sandbankar, branter och liknande mycket bra ställen att hitta stor braxen.

Kommentera

Det kan också spela stor roll vad du mäskar med, faktiskt!! En vän till mig metade i skärgården.. Först mäskade han med Triana VIP carassio(mycket bra braxen mäsk). Då fick han nästan bara braxen. Sedan började han använda Sutarkund och liknande, och vipps så började i stort sett bara sutare dyka upp

Kommentera

Lite beroende på hur sjön ser ut med stora djup, grunda partier osv.
        Börja med att leta reda på platser med branter med fastare botten där du kan fiska på flera olika djup precis som carpfenmazter skriver.

Lägg ner en vecka på att mäska upp en plats som verkar fin, men mäska enkelt och billigt, majs funkar säkert aldeles utmärkt om det är ofiskat i sjön, iofs. så kommer du få in mycket annan fisk men det får man i vilket fall som helst när man kör en längre mäskperiod.

Feedermete är nog enklast att börja med, men ha ett matchspö redo som du kan agna med ett knippe lövmask ev. daggmask vilket kan vara riktigt bra, fiska det lätt blyat så du kan få en dalande gång på betet och håll det i rörelse.

Kan vara näst intill omöjligt att locka storbraxen till hugg i vissa sjöar ibland går dom pelagiskt typ som stora gäddor som stryker runt grynnor och liknande ute i sjöarna med stora djup runt omkring.

Lycka till!

Kommentera

Mm.. De stora norsbracnarna kan vara svåra ibland

Kommentera

Carpfenmazter: Om du är intresserad av braxen så kan jag tipsa dig om ett ställe i Edsviken.
            PM:a om du är intresserad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 886 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76