ål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ål?

jag har en fråga, vart tar ålen vägen under vinter?

På senhösten vandrar ålen till Sargassohavet utanför Västindien för att leka.
    Senast ändrad av multen; 2005-03-02, 14:30.

Kommentera

Ålen stannar kvar många år innan den vandrar tillbaks. Dessutom är det inte klarlagt att odlad ål verkligen vandrar till Sargasso? Stora delar av vårat bestånd är numera just odlad.
      De som stannar under vintern går i en slags dvala ungefär som många vitfiskar. Har dock läst mig till att ålen ibland går fast "stimvis" i nät om vintern. Var nån i Vänern eller Vättern som fick ett flertal en vinter.

Kommentera

Ursprungligen postat av guleböj
        Ålen stannar kvar många år innan den vandrar tillbaks. Dessutom är det inte klarlagt att odlad ål verkligen vandrar till Sargasso? Stora delar av vårat bestånd är numera just odlad.
        De som stannar under vintern går i en slags dvala ungefär som många vitfiskar. Har dock läst mig till att ålen ibland går fast "stimvis" i nät om vintern. Var nån i Vänern eller Vättern som fick ett flertal en vinter.
        Vad jag hört leker inte odlad Ål. Och som guleböj precis sa, det är det som utgör det mesta av "ålstammen" i dagens läge. Om inget gör kommer säkerligen den vilda ålen dö ut. Är man långt bak i näringskedjan får man ta skiten från alla dom andra snäppen.

Lite mera info;
        Ålen måste uppnå en viss fetthalt för att den skall vandra iväg och leka. Så det är i dom näringsfattiga åarna/sjöarna som dom största ålarna finns, gärna högt upp i systemen. Där lägger dom på sig "lagom" med vikt varje år utan att vandra iväg och blir då större än ålar som lever i vatten med mkt. mat.
        sigpic

Kommentera

Har för mig jag läste en artikel av Ål-Åke för många år sedan där han menade att ålen samlades i vattnets djupa delar på dybotten och gick i dvala under vintern. Vet dock inte om detta stämmer. Om det gör det så borde man kunna ha grymt bra fiske om man lokaliserat dessa platser och passar på när ålen åter vaknar vrålhungrig på våren.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

På vissa ställen söker sig ålen till gäddans lekplatser och äter utav rommen.
            Jag vet ett sådant ställe i Mälaren.

Kommentera

tack för svaren, nu blev man lite klokare.

Kommentera

Ursprungligen postat av henke p
                jag har en fråga, vart tar ålen vägen under vinter?
                Odlad ål är egentligen uppfiskad som maskstort yngel! I små tillflöden runt Brittiska öarna eller Frankrike.

De övervintrar i dvalliknande tillstånd. Tippar att du ej kommer åt dem i vanliga sjöar. Ålar sägs komma till vår kust som hannar, en viss tid i sötvatten gör dem till honor. De kan uppnå en hög ålder, enligt böckerna 88 år.

De som är på väg tillbaka till Sargassohavet från Östersjön samt tillflöden vandrar bl.a förbi Hanöbukten under oktober-december. Varmast i vattnet nära botten då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 883 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37