jag har en fråga, vart tar ålen vägen under vinter?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ål?
Collapse
X
-
guleböj
Ålen stannar kvar många år innan den vandrar tillbaks. Dessutom är det inte klarlagt att odlad ål verkligen vandrar till Sargasso? Stora delar av vårat bestånd är numera just odlad.
De som stannar under vintern går i en slags dvala ungefär som många vitfiskar. Har dock läst mig till att ålen ibland går fast "stimvis" i nät om vintern. Var nån i Vänern eller Vättern som fick ett flertal en vinter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av guleböjÅlen stannar kvar många år innan den vandrar tillbaks. Dessutom är det inte klarlagt att odlad ål verkligen vandrar till Sargasso? Stora delar av vårat bestånd är numera just odlad.
De som stannar under vintern går i en slags dvala ungefär som många vitfiskar. Har dock läst mig till att ålen ibland går fast "stimvis" i nät om vintern. Var nån i Vänern eller Vättern som fick ett flertal en vinter.
Lite mera info;
Ålen måste uppnå en viss fetthalt för att den skall vandra iväg och leka. Så det är i dom näringsfattiga åarna/sjöarna som dom största ålarna finns, gärna högt upp i systemen. Där lägger dom på sig "lagom" med vikt varje år utan att vandra iväg och blir då större än ålar som lever i vatten med mkt. mat.sigpic
Kommentera
-
Har för mig jag läste en artikel av Ål-Åke för många år sedan där han menade att ålen samlades i vattnets djupa delar på dybotten och gick i dvala under vintern. Vet dock inte om detta stämmer. Om det gör det så borde man kunna ha grymt bra fiske om man lokaliserat dessa platser och passar på när ålen åter vaknar vrålhungrig på våren.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Linålen
Ursprungligen postat av henke pjag har en fråga, vart tar ålen vägen under vinter?
De övervintrar i dvalliknande tillstånd. Tippar att du ej kommer åt dem i vanliga sjöar. Ålar sägs komma till vår kust som hannar, en viss tid i sötvatten gör dem till honor. De kan uppnå en hög ålder, enligt böckerna 88 år.
De som är på väg tillbaka till Sargassohavet från Östersjön samt tillflöden vandrar bl.a förbi Hanöbukten under oktober-december. Varmast i vattnet nära botten då.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 883 visningar
0 gillar