ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ålmete

tja, funderar på att börja fiska ål när isen har släppt här hemma. och jag undrar om det är någon som har några bra ål tipps, tex. väder,årstid, tackel,bete mm
    har alldrig fiskat det förut men det ser roligt ut och jag tror jag har ganska bra ål vatten här hos mig.

Ursprungligen postat av henke p
    tja, funderar på att börja fiska ål när isen har släppt här hemma. och jag undrar om det är någon som har några bra ål tipps, tex. väder,årstid, tackel,bete mm
    har alldrig fiskat det förut men det ser roligt ut och jag tror jag har ganska bra ål vatten här hos mig.
    Det ända jag kan eller har hört om ålmete är att det måste minst vara 17 grader i vattnet eller om det var 14 för att dom ska hugga! De jag har hört fast det kanske är fel... inte vet jag har ju aldrig metat ål!

Kommentera

...riktigt riktigt grunt tidig vår. När vårsolen värmer från mitten av april vaknar ålen upp & blir pigg i grundvattnet.
      Gömmer sig då gärna bland blåstång och annat bråte på bottnar från 0.5 - 3 meter där ytvattnet värmer. (skärgård)
      Samma fiske kan tillämpas i sjöar, grunda vasskanter. Lekvikar för annan fisk är ofta bra.
      Senare framåt slutet av maj när vattnet blir varmare sprider ålen ut sig och lever ofta djupt, neråt 6-12 meter är normalt att leta efter dem sommartid. (mälaren)
      Skärgårds/kustål kan du fiska lika effektivt dagtid.
      Sötvattensfiske funkar med en del undantag bäst under dygnets mörkare timmar.

Drittfiske !!

Kommentera

Du skrev att du ville veta lite om tackel och bete, jag är ingen expert men kan kanske hjälpa dig lite. jag skulle prova med ett glidande botten mete.
        och mask,fisk eller räka som bete. Och Någon form av nappindikator tex alarm eller bjällra.

lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte
          Det ända jag kan eller har hört om ålmete är att det måste minst vara 17 grader i vattnet eller om det var 14 för att dom ska hugga! De jag har hört fast det kanske är fel... inte vet jag har ju aldrig metat ål!
          Inte sant. Jag och min polare tog den första ålen förra året då det var max 10 grader i vattnet. Mitt tips är (om du vill ha en tidig start) är att leta efter en bra lekvik för gäddor och fiska där... Ålen vill ha mat, tidigt... Gäddrom är (som det tycks mig) mumsfilibabba.

Sen ändras levnadsvanorna och på sommaren får du leta på andra ställen men som sagt, vill du ha en tidig start, leta i en lekvik för gädda. Förhör gamla människor, spelar ingen roll om de fiskat med långrev eller ryssjor, allt är indikationer på förekomst av ål. Räkna med att riklig förekomst har minskats till sporadisk eller kanske ytterst sällsynt... Tyvärr.

Nylonlina är att föredra (tycker jag) 0.35 som minimum, gärna 0.40. När en ål hugger och släpar den i botten blir den inte som en lina var...
          Mört, löja, nors, mask, majs, räkor... Jag använder gärna BITAR av fisk då jag tycker mig ha lättare at kroka fisk då. Har du mask så trä på en riktig kilsa, gärna 5-10 stycken om du inte har daggmask. Är det abborrar eller vitfisk i närheten så brukar jag fiska med fiskbit eller räka för att minska antalet "falskalarm"...

Glidande tackal då ålen kan vara lite vresig av sig... Jag har bjällra och en lite bit frigolit. Nappalarm är för mesproppar som ska sova sig igenom ett fiskepass... hehe.

STORT tålamod... detta är MYCKET viktigt då du kommer att utsättas för en hel del bompass...
          Varma kläder, mycket mat och ett gott humör... ja, det var nog ungefär allt.

Sist, var inte rädd för att göra "fel"... Många människor har många idéer om hur man ska bete sig men gör som du känner för, lite till husbehov i alla fall.
          Jag vet att Dennis har en del användbara tips och hoppas att han svarar.

Hoppas att du får ett spännande fiske och att du får utsättas för dess urstarka kamp.

//Jan

Kommentera

ett tips är att göra dina tackel hyffsat långa och gör flera stycken, för som ovanstående talare så är ålen en vresig sate.... slemmig som fan också, de har en tendens att snurra in sig nått så in i h-vete i tackel (krokodilsnurrar) och när du väl lyckats nysta loss den från tacklet så är det totalt nerslemmat av ett tjockt och segt slem som man inte får bort hur lätt som helst, ha flera färdiga tackel så att du kan byta snabbt om ålarna kvaddar för dig...

Kommentera

tack för alla tipps jag fick, ska se om det kan bli någon ål senare.

Kommentera

Blev det någon ål...och i så fall..hur?

Kommentera

Ja... jag undrar åxå!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel
                    Ja... jag undrar åxå!

nää det blev ingen ål för för varken henke p eller mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat