Braxenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxenmete

Tjena, jag har nu hittat en sjö med braxenbestånd
    Men....... Har inte en aning hur man fiskar braxen.
    Årstider?? Bottenmete eller flötmete? beten?? Mäsk??
    Ska man ha quivertips och sånt så sket det ju sig direkt!
    Har ett sjufotsspö 12-27g. Går det att använda, och har förhoppningsvis ett sjufotsspöspö 3-14g efter julen också

Så alla braxenmetare ös på!!
    Senast ändrad av v1ct0r; 2012-12-12, 20:43. Anledning: Glömde ett ord

fiskas lättast på sommar och främst under natten på grunda områden 0,5 till 1meters djup. Medelstora maskar tycker jag funkar bäst men vill du mindska att abbore,ål mm tar betet så köp boilis .
    Spöt du har funkar utmärkt. Ja använder 7-30gr spö med 0,12 FL .
    Ett enkelt bottenmete 10gr päronsänke 30-40cm tafs ,krok stl 8-12 och en ålpingla.

Kommentera

Tack för svar simple is best verkar det som

Kommentera

Det finns många väldigt fina Braxenvatten här omkring Sollefteå faktiskt

Kommentera

Ålpingla kan fungera. Dock missar man smånafs och även stora braxnar kan nappa försiktigt.

Ditt spö är inte långt så det är ju inget vidare till flötmete. Du kommer inte att få kontakt med flötet tillräckligt fort vid mothugg.

Mitt tips är att du köper en Polaris Sidewinder eller en Premier Tipmaster så får du bra nappindikation på bottenmetet utan att behöva köpa ett feederspö. Tipmastern är billigare (och lite smidigare att aptera) men har bara två quivertips. Sidewindern har tre quivertips och dessutom kan du byta de under fisket utan att behöva tackla ner eftersom toppöglan ser ut som en grisknorr och du kan ta ut linan från den.

Nu kan ju dessa vara svåra att hitta i Sverige så jag bistår dig med två länkar där jag hittat indikatorerna billigt:

Undrar du kring mäsk och annat så hittar du en massa genom Fiskesnacks sökfunktion. Jag bistår med en länk om mäskning i alla fall.

Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-04-30, 11:22. Anledning: Grammatiska missar... ;)
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag har feeder spö när jag meter brax. Men jag har bäst fiske från 12-2 på natten och det känns som om att man missar väldigt många hugg dels för att det e mörkt och inte kan lyssa på toppen hela tiden, sen ålbjällror har man råkat kasta av så många gånger, finns det mer enkla saker man kan göra för att inte missa huggen.
            tänkte på lystavar och så ?

Kommentera

Det bästa för feeder/quiverfiske i mörker är Drennans Twin Isotopes. Annars finns speciella hållare till lysstav. Men det går bra att tejpa fast den på toppen med eltejp. Det enda negativa är att det kan bli jobbigt med limresterna sen.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-03, 13:57.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ah tack så mycket. Man kan ju köra larm med kanske, men känns roligare att vara aktiv hela tiden, man vill ju liksom inte släppa blicken från spöna
                när det gäller rullar till detta. ska man han några speciella rullar, just nu har ja som sagt feeder spön men med vanliga haspel rullar. känns som om att man behöver tänka på så sjukt mycekt när man ska meta, när det gäller krokar, linor mm
                Har änsålänge bara fått mycket brax men bara smått :/ hade varit kul med lite större brax

Kommentera

Vanliga haspelrullar är precis vad man ska ha till feedermete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Ålpingla kan fungera. Dock missar man smånafs och även stora braxnar kan nappa försiktigt.

Ditt spö är inte långt så det är ju inget vidare till flötmete. Du kommer inte att få kontakt med flötet tillräckligt fort vid mothugg.

Mitt tips är att du köper en Polaris Sidewinder eller en Premier Tipmaster så får du bra nappindikation på bottenmetet utan att behöva köpa ett feederspö. Tipmastern är billigare (och lite smidigare att aptera) men har bara två quivertips. Sidewindern har tre quivertips och dessutom kan du byta de under fisket utan att behöva tackla ner eftersom toppöglan ser ut som en grisknorr och du kan ta ut linan från den.

Nu kan ju dessa vara svåra att hitta i Sverige så jag bistår dig med två länkar där jag hittat indikatorerna billigt:

Undrar du kring mäsk och annat så hittar du en massa genom Fiskesnacks sökfunktion. Jag bistår med en länk om mäskning i alla fall.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...=m%E4sk+braxen
                    Tack för tipsen

Handlaren i din länk sålde fortfarande fast länken är ett år gammal. Passade även på att köpa cage feeders.
                    Tänkte köra nappindikatorn på karpspöt, det borde väl funka ?

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76