Gäddfiske runt Göteborg ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske runt Göteborg ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Några mer specifika koordinater till Kåsjön, älven och dom andra BRA ställena om man inte har båt?

Kommentera

hornborgasjön e väl rolig å firra i

Kommentera

Gäddsjöar runt gbg

Anten är väl den hetaste gäddsjön i våra trakter för närvarande, där har det tagits många gäddor över 10 kg det senaste året, det finns dessutom gott om mindre gäddor i sjön. Mjörn är ju annars ett bra vatten, det kan dock vara lite svårt att hitta de större gäddorna där om man inte känner till sjön. Säkra platser i sjön är de många djupgrunden. Bra fiskedjup är ofta mellan 8 och 14 meter, där håller för övrigt norsabborren ochså håller till. Ekolod och gps rekomenderas starkt. Det finns ochså mycket gädda som lever ett kringströvande pelagiskt liv i sjön. Sävelången är en sjö som jag känner utan och innan, här gäller samma sak som i mjörn dvs djupgrunden och pelagin, en vanlig vikt på gäddorna om man fiskar "rätt" är mellan 4 och 9 kg. Det har tagits många gäddor mellan 10 och 15 kg i sjön genom åren men själv tillhör jag skaran som inte fått någon över 10 kg ännu...

Ett annat vatten som hyser gott om lite större gädda är Stora härsjön, Det rika siklöjjebeståndet i sjön genererar mycket (och grov gädda).

I sjön Aspen i Lerum finns ochså en hel del gädda, själv tycker jag dock att snittvikten där är klart lägre.

Nu är jag kanske lite insnöad på de större gäddorna, i samtliga ovan nämda vatten finns det naturligtvis massa smågäddor på grundare vatten, utanför vassarna mm ochså, men vill man ha det större pjäserna så sk man fiska djupt. särskilt under sommaren. I mjörn tex har jag fått många fina gäddor ända nere på 18-22 meters djup. Undantaget är om man fiskar mycket sent på kvällen eller tidig morgon, då kan man få stora gäddor ända uppe i ytan.

Detta gäller i stort sett året runt i sjöarna jag har beskrivit, med undantag för lektiden på våren och sen höst.

/Marran

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 908 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76