HJÄLP!!! Min betesfisk dör! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP!!! Min betesfisk dör!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HJÄLP!!! Min betesfisk dör!

Någon som har någon förklaring till varför min mört jag har hemma dör?
    Hade runt 20 st i en 25 l spann, ca 20 liter vatten och givetvis en syrepump!
    Vattnet blir grumligt efter ett par dagar. Har haft mörten sen i fredagskväll och de är redan 8 st som har gett upp.
    Är de för liten yta för dom? Kan de vara något fel på mitt vatten (kommunalt)?Är de något annat som behövs för att få de att funka?
    Kom med förslag på vad jag ska göra!

Du har en alldeles för liten behållare. Skaffa en 200-literstunna minst. Sedan ha rätt temp i vattnet samt gör täta vattenbyten men med lite mindre utbyte varje gång.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag har ett kubiksfat som kommer hem imorgon.
      Vilken temp vill dom ha?

Kommentera

var i landet bor du?
        så nära 0 som möjligt skulle jag säga som temp.

Som sagt, byt ungefär 1/3-½ vattenmängden varje dag, efter någon vecka kan man börja skjuta upp vattenbytet till varannan dag.

Kommentera

Bor i Blekinge, har ingen värme på än. Jag har bytt vatten två gånger i baljan.. Men jag får se hur de blir när jag får de stora fatet.. Hade samma problem i fjol. Då hade jag dom i ett 200l fat men dom dog en efter en ändå. Börjar undra om de kan vara något i mitt vatten dom inte giilllar..

Kommentera

själv hade jag en 90 mört i en 40l tunna, en stor del dog efter att det hade frusit, hade enbart syrepump i värmland i vintras. Annars lyckades jag hålla dom levande ganska länge.
            Ha tunnan utomhus och byt halva tunnan med vatten varje dag.

Har du dom inomhus?

Kommentera

Nej jag har den i en stenlänga där de inte är någon värme på, och de frysen oftast inte där inne om de inte är riktigt kallt ute..

Kommentera

Försök få till lite avrinning + tollflöde så de går jämt ut. Lägg något som lock så fryser det inte så fort. Mata dom inte!
                Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Lyckades betydligt bättre än tidigare när jag hällde i en tesked salt i en 25-liters hink förra året. C:a 5 grader, syrepump och vattenbyte (inkl salt) en gång mitt i veckan höll 10-20 st vid liv flera veckor.

Kommentera

Kubiktank är alltid att föredra. Om mörten du har är direkt från sjön så kommer de behöva "skita av sig" i 3, kanske 4 dygn. Gör såhär: Fyll din kubiktank med 950-1000l vatten, häll i 3kg salt. Med eller utan jod, det kvittar. Vad har du för pump? I min tank har jag en som pumpar 720liter/h. Tanken bör stå så kallt som möjligt. 1grad i vattnet är bra.

Hur som, de första 3-4 dygnen så kommer tanken grumlas så du får ett siktdjup på 2cm oavsett om du har filter eller ej. Var noga med o byta ALLT vatten en gång per dygn, de första 3-4 dygnen. Var oxå noga med att det alltid ska vara 3kg salt i, det håller betesfisken piggare och motverkar svampsjukdomar o annat otrevligt. Många tycker säkert det är konstigt att fenorna försvinner på betesfiskarna efter ett tag i tanken, det är för fisken gått i sötvatten och fått svamp..

Gör man bara rätt kan man hålla 200st stora, 2-5hgs betesfiskar pigga och fina i 4månader. Viktigt är att plocka bort en död så snabbt som möjligt, det tar mycket syre när den skall brytas ner på botten av tanken..
                    Senast ändrad av Matte71; 2012-10-30, 01:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb