Havsöringsmäsk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsmäsk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsmäsk??

Hej!

Nu är det bara 2 veckor till man får börja jaga havsörningen här i sydligaste Sverige. Det skall bli väldigt skoj att få dra upp de första blanka silverpilarna.

I den å jag brukar fiska i här nere fungerar det bäst att meta havsöringen i början av säsongen. Betena som det tas både stor och lite öring på är mask, borstmask, räka och maggot (en kompis tog en 3,5kg på st. 14 krok agnad med två maggot, tunn lina och utan broms(vevar bakåt) vid idfiske!). Ån är smal och lugnt flytande och jag funderar på om det skulle ge resultat att mäska, tänkte använda vanligt mört, id och braxenmäsk och stoppa i röda maggots, räka samt mask. Det borde dock finnas, annars skall jag hitta på ett, specialmäsk till öring. Någon som har hört talas om det eller har förslag på vad ett sånt mäsk skulle innehålla?

Längtar...

Tight lines!

mycket blodpulver!

Kommentera

Se bara till att göra mothugg i tid så att den inte blir krokad för djupt.För så här i början av jan-feb är säkert 90-95% av all fisk utlekt och oätbar,vilket är trist om man råkar kroka en sånn så illa att den inte kan klara sig.

Kommentera

For til ørret

Du har jo sensas 3000 truit (ørret) serie som har både for basert på Ost og pellets og pellets beregnet på ørret. Eller vil vel markekstrakt wormix, blodpulver og ostepulver være riktige ingredienser. Av agn i foret ville jeg nok kjørt på masse hakket mark eller maggot... Her forøvrig linken til Ørretforet i nettbutikken til han som selger Sensas i Norge:

Kommentera

testa med att blanda i räkor,maskar och mycke ost i ditt grundmäsk borde funka bra

Kommentera

Ursprungligen postat av ruskis
            Se bara till att göra mothugg i tid så att den inte blir krokad för djupt.För så här i början av jan-feb är säkert 90-95% av all fisk utlekt och oätbar,vilket är trist om man råkar kroka en sånn så illa att den inte kan klara sig.
            Bra tänkt, brukar bara köra med ett spö pga just den anledningen. Där jag fiskar finns många blanka även på denna tiden på året, dock är de under 50cm så därför brukar jag försöka undvika djupa krokningar.

Ost var en nyhet för mig, skall man då torka den och mixa ner den i mäsket eller ha det i tärningar?

Tack för alla tips!

Kommentera

riva med rivjärnet eller så kör du ostpulver eller både och visst kan du ha småtärningar i också om du känner för det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 889 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37