finns det någon smittorisk med deadbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

finns det någon smittorisk med deadbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• finns det någon smittorisk med deadbait?

Finns det nån större risk att man kan överföra smittor o så när man använder deadbait till gäddmete?

tänker då på makrill o sill främst.. bör man tex frysa betet innanman använder det?
    Tight lines.
    /Andreas

antagligen är det smittorisk, men jag tror inte saltvattensfiskar har samma sjukdommar som sötvattens?
    /Lazinko

Kommentera

Ta det säkra före det osäkra och frys betet ett par-tre dygn före fisket. Då kan du nog känna dig säker. Detta gäller främst om du använder betesfisk från andra sjöar. Tror precis som ovanstående att det är mindre smittorisk för beten med marint ursprung.
      Senast ändrad av grindpalm; 2004-11-13, 15:28.
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

precis frys betet innan för att ta dö på bakterier m.m

Kommentera

Oki, fler som är inne på samma spår som jag då. Brukar frysa in betet ett par dagar.. fisk fångad i sötvatten brukar jag hålla separerad så jag bara använder fisk från den sjö jag fiskar i.

Ang. marina beten så gissar jag samma som ni men har eg inte mkt kött på bena.

Tack för era svar
          Tight lines.
          /Andreas

Kommentera

jag har hört från olika håll att bakterier inte dör när man fryser dem, det man borde göra för att ta död på bakterier är i såna fall att tillaga betesfisken, men jag kan tänka mej att det inte är nån höjdare. smittorisken från saltvattensfisk lär vara relativt låg.

Kommentera

Jo det är sant som du säger.. alla bakterier dör inte av kyla.. vissa typer gör o andra inte. enda säkra är att hög värme.. vet inte om gäddan gillar kokt torsk kanske kan va värt att prova.

Tror oxå att smittrisken är ganska låg, kul att höra andras funderinga/kunskaper om det hela
              Tight lines.
              /Andreas

Kommentera

Tror inte att det finns så mycket sjukdommar som kan sprida sig. Tror nog att fåglarna skulle föra sjukdommarna vidare mellan sjöar i så fall. Tror nog att det gäller mest när det gäller kräftor, men hur många sjöar har flodkräftor idag. Skulle jag fiska i en sjö med flodkräftor skulle jag nog bara använda fisk från den sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickekarp
                  Tror inte att det finns så mycket sjukdommar som kan sprida sig. Tror nog att fåglarna skulle föra sjukdommarna vidare mellan sjöar i så fall. Tror nog att det gäller mest när det gäller kräftor, men hur många sjöar har flodkräftor idag. Skulle jag fiska i en sjö med flodkräftor skulle jag nog bara använda fisk från den sjön.
                  Skulle du veta en sjö med Flodkräfta skulle du fiska kräftor ist för fisk och bli RIK!
                  sigpic

Kommentera

I princip är det inte någon risk för att bakteriesjukdomar skall spridas med deadbait eller levande beten. Alla vatten i grannskapet har likartad bakterieflora. Fiskarna och övrig fauna är imuna eller lever i symbios med den så länge deras kondition är god.
                    Det är de lite större parasiterna som kan ställa till det. Nu är även de vanligen allmänt spridda i närbelägna vatten och fiskarna i god kondition har resurser att stå emot parsitangrepp av vardaglig karaktär. Det har helt enkelt evolutionen sett till.
                    Det lite luriga är när biotopfrämmande parasiter introduceras. Det kan få förödande konsekvenser om de klarar att etablera sig. Vanligen är parasiterna känsliga för vattnens salthalt och det minskar riskerna avsevärt för att marina parasiter ska ta sig in i sjöarna. Men parasiter som följer med från avlägsna kontinenter och placeras ut i snarlika biotoper kommer att etablera sig snabbt om de inte möter motstånd från värddjurens immunförsvar. Men utvecklingen har ju varit olika på olika platser så mot fjärranifrån kommande parasiter har en inhemsk art inget eller endast ett svagt försvar. Mest känd i det sammanhanget är naturligtvis kräftpesten men det finns andra exempel. Det är bla därför akvariefiskar inte får släppas ut i öppet vattensystem.
                    De riktigt luriga parasiterna är de som klarar både sött och saltvatten. Det finns ju bland andra vissa maskar som har den egenheten. Vill man då bli kvitt dessa parasiter måste man som man gjort i Norge med de värst gyrosmittade älvarna, rotenonbehandla hela systemet.
                    Frysning är ett sätt att ta död på fullbildade parasiter. Men det är inte helt säkert för att ta död på parasiternas mogna ägg. Om parasiten härstammar från ett område där bottenfrysning förekommer har den skaffat sig ett skydd för artens fortbestånd som försvar mot isen. Den dödar föräldragenerationen och kanske en el av värddjuren men äggen över lever och kan starta om på nytt när förhållandena så medger. Äggen finns oftast svävande i vattnet, på eller i fiskar, på växter eller bottenlagret.

Detta sagt som en bakgrund till riskerna med att använda tex fisk som bete. Välj alltså helst beten som kommer från det vatten du vill fiska i. Nästan lika säkert är att välja beten, som härstammar ur en helt avvikande biotop, typ makrill till sötvattenfiske.
                    Tredje bästa är frysta beten från grannvatten.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76