krok för att slippa djup krokning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

krok för att slippa djup krokning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• krok för att slippa djup krokning

Brukar bottenmeta en del i göta älv med mask, räka och maggot och trotts att jag fiskar huvudsakligen efter abborre torsk sik mört m.m. så får jag alltid ål! Det tråkiga är att ålarna brukar vara krokade väldigt djupt. Har testat owner cirkelkrok men med samma resultat. Nån som kan tipsa om en bra krok som gör att man slipper släppa ålarna med en krok i magen? Har till och med fått ål på flötmete med bröd så de är väldigt svåra att undvika. Både jag och ålarna vore tacksamma för svar

svårt läge. Du kan inte korta ner kroktafsen om du bottenmetar för att göra snabbare mothugg då?

Kommentera

Gör mothugg så snabbt jag kan, har börjat köra kortare tafsar trotts att det är sämre för t.ex. sik. Kniper även in hullingen men ålarna är helt otroliga på att svälja

Kommentera

Prova Eagleclaws cirkelkrok.
        Jag använde den kraftigare varianten när jag fiskade ål förr, den krokade alltid i mungipan.
        Den tunnare "featherlight" passar bäst till berggylta mm.

Kommentera

Cirkelkrok utan offset (kroken ska vara helt "platt") borde funka.
          Sen är det ju Snubben vi snackar om så man vet aldrig

Kommentera

Tack för tipsen, blir till att köpa lite såna
            Senast ändrad av snubben94; 2012-07-29, 18:51.

Kommentera

En bit pianotråd (ca 6 cm) på tvären i knuten gör din krok ål-svälj-säker. Jag har fångat minst hundra ålar på sådant tackel uten en enda svalg eller magkrokning. Undvik dock att låta ålen trassla in sig i håvgarnet med detta tackel (en tång för att snabbt dra ut pianotråden är bra att ha till hands).

Kommentera

Ursprungligen postat av snubben94 Visa inlägg
                Brukar bottenmeta en del i göta älv med mask, räka och maggot och trotts att jag fiskar huvudsakligen efter abborre torsk sik mört m.m. så får jag alltid ål! Det tråkiga är att ålarna brukar vara krokade väldigt djupt. Har testat owner cirkelkrok men med samma resultat. Nån som kan tipsa om en bra krok som gör att man slipper släppa ålarna med en krok i magen? Har till och med fått ål på flötmete med bröd så de är väldigt svåra att undvika. Både jag och ålarna vore tacksamma för svar
                Hej Emil, hur riggar du metet på botten? Själv använder jag aldrig glidande tackel till ålmete utan endast tafs med tungt sänke fast monterat längst ut på tafsen, dvs kroken någon/några dm "innanför" sänket. Jag har vad jag märkt inte sämre krokningsprocent än polarna som kör glidande och har ALDRIG satt någon krok djupare än mungipan, dvs 100% c&r utan något kvar i halsen eller magen på över 50 ålar de senaste snart 3 åren.

Jag vet inte om det stämmer men jag inbillar mig att ålen hugger snabbt (brutalt!) och sedan försöker förflytta sig snabbt iväg och att kroken då pga snabbare motstånd i linan (tungt sänke, lite slaklina + lite hårdare åtdragen baitrunner) självkrokar sig i de yttre delarna av munnen innan ålen hinner spotta. Metar man lite tidigare på kvällen innan solen gått ner så brukar det även "självkroka" stor mört och abborre så det funkar även på dessa arter.

Detta fiskesätt passar mig dessutom alldeles utmärkt då jag ofta är väldigt dålig på att sitta precis bredvid spöt och passa eftersom jag gärna spinnfiskar, metar gädda eller gör något annat om ålfisket är trögt

Synpunkter?

Kommentera

Dennis och Fonzie ni har helt klart framodlat intressanta fisketekniker för ål Jag har fiskat en hel del efter många olika arter men vid t.ex. sikfiske så är det överlägset med glidande bottenmete och ganska lång tafs, siken har även väldigt känslig mun så har man för stort sänke så riskerar man att kroken slits ur munnen. Dock så brukar ålarna vid sikfiske sitta väldigt illa(kanske inte så konstigt) ska testa med en liten cirkelkrok utan offset och se hur det fungerar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37