Brukar bottenmeta en del i göta älv med mask, räka och maggot och trotts att jag fiskar huvudsakligen efter abborre torsk sik mört m.m. så får jag alltid ål! Det tråkiga är att ålarna brukar vara krokade väldigt djupt. Har testat owner cirkelkrok men med samma resultat. Nån som kan tipsa om en bra krok som gör att man slipper släppa ålarna med en krok i magen? Har till och med fått ål på flötmete med bröd så de är väldigt svåra att undvika. Både jag och ålarna vore tacksamma för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
krok för att slippa djup krokning
Collapse
X
-
En bit pianotråd (ca 6 cm) på tvären i knuten gör din krok ål-svälj-säker. Jag har fångat minst hundra ålar på sådant tackel uten en enda svalg eller magkrokning. Undvik dock att låta ålen trassla in sig i håvgarnet med detta tackel (en tång för att snabbt dra ut pianotråden är bra att ha till hands).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snubben94 Visa inläggBrukar bottenmeta en del i göta älv med mask, räka och maggot och trotts att jag fiskar huvudsakligen efter abborre torsk sik mört m.m. så får jag alltid ål! Det tråkiga är att ålarna brukar vara krokade väldigt djupt. Har testat owner cirkelkrok men med samma resultat. Nån som kan tipsa om en bra krok som gör att man slipper släppa ålarna med en krok i magen? Har till och med fått ål på flötmete med bröd så de är väldigt svåra att undvika. Både jag och ålarna vore tacksamma för svar
Jag vet inte om det stämmer men jag inbillar mig att ålen hugger snabbt (brutalt!) och sedan försöker förflytta sig snabbt iväg och att kroken då pga snabbare motstånd i linan (tungt sänke, lite slaklina + lite hårdare åtdragen baitrunner) självkrokar sig i de yttre delarna av munnen innan ålen hinner spotta. Metar man lite tidigare på kvällen innan solen gått ner så brukar det även "självkroka" stor mört och abborre så det funkar även på dessa arter.
Detta fiskesätt passar mig dessutom alldeles utmärkt då jag ofta är väldigt dålig på att sitta precis bredvid spöt och passa eftersom jag gärna spinnfiskar, metar gädda eller gör något annat om ålfisket är trögt
Synpunkter?
Kommentera
-
Dennis och Fonzie ni har helt klart framodlat intressanta fisketekniker för ål Jag har fiskat en hel del efter många olika arter men vid t.ex. sikfiske så är det överlägset med glidande bottenmete och ganska lång tafs, siken har även väldigt känslig mun så har man för stort sänke så riskerar man att kroken slits ur munnen. Dock så brukar ålarna vid sikfiske sitta väldigt illa(kanske inte så konstigt) ska testa med en liten cirkelkrok utan offset och se hur det fungerar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 875 visningar
0 gillar