Bra recept på deg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra recept på deg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra recept på deg?

Jag har alltid metat med mask eller majs, men vill minnas att några kompisar körde med deg i vår barndom. Är det någon som har ett bra tips på ett recept för deg som funkar bra och sitter någorlunda bra på kroken (har hört att det kan vara lite si och så med det). Mjöl och vatten? Något mer? Hur mycket av varje del? Samt vilka fiskarter funkar deg bäst för?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Ursprungligen postat av Petey21
    Jag har alltid metat med mask eller majs, men vill minnas att några kompisar körde med deg i vår barndom. Är det någon som har ett bra tips på ett recept för deg som funkar bra och sitter någorlunda bra på kroken (har hört att det kan vara lite si och så med det). Mjöl och vatten? Något mer? Hur mycket av varje del? Samt vilka fiskarter funkar deg bäst för?
    Deg av mjöl och vatten blir klibbig och svårdelad. Man tar ett par skivor vanligt vitt franskbröd, tar bort kanterna och håller sedan skivorna under vattenkranen så de blir genomblöta. Krama sedan ur allt vatten och knåda en stund. Vips en perfekt deg. Man kan sedan strö på lite vaniljsocker och knåda in för att degen ska locka lite mer. Den här degen blir ännu bättre om den får ligga i ett kylskåp över natten. Men problemet med deg är ju just det att det inte sitter så bra, det funkar bra för lite större mört och björkna men för småfisk är maggots bättre.

Kommentera

nä jag håller me petey21 ta vatten o mjöl o lite vanlig rapsolja eller liknande så att degen inte blir klibbit o svår o sätta på kroken.
      sen när du har får bra deg så strössla över vaniljsocker o kardemumma. luktar bra tycker fisken. des utom kan man själv sitta o sniffa på degen o den goa kardemummalukten. sen är de bara o trä på kroken o kasta ut. håller fast på kroken bra
      //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
        nä jag håller me petey21 ta vatten o mjöl o lite vanlig rapsolja eller liknande så att degen inte blir klibbit o svår o sätta på kroken.
        sen när du har får bra deg så strössla över vaniljsocker o kardemumma. luktar bra tycker fisken. des utom kan man själv sitta o sniffa på degen o den goa kardemummalukten. sen är de bara o trä på kroken o kasta ut. håller fast på kroken bra
        Ja, det verkar ju mycket enklare än att krama ihop ett franskbröd...

Kommentera

jo de är de ju hehe. men ifall man inte har de så måste man ju sticka o köpa o de flesta familjehushåll har mjöl i skåpet. sen vet jag inte men jag trodde det blir typ smuligt me vatten o bröd. men de har jag inte testat så jag kan inte säga att de e dåligt
          //Me

Kommentera

Mört älskar curry!
            Blanda mjöl och curry och fukta med mjölk.
            Kanon för all mindre vitfisk men speciellt mörten

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
              jo de är de ju hehe. men ifall man inte har de så måste man ju sticka o köpa o de flesta familjehushåll har mjöl i skåpet. sen vet jag inte men jag trodde det blir typ smuligt me vatten o bröd. men de har jag inte testat så jag kan inte säga att de e dåligt
              Smuligt blir det inte. Förr när det var tillåtet med deg på trad-metetävlingar
              körde man alltid med franskbrödsdeg, just för att det inte klibbade och var lätt att forma kulor med. Men tycker man att mjöldeg är bättre så ska man köra med det.

Kommentera

Blanda gärna i någon fruktig drinkmix eller liknade... Brödkryddor fungerar perfa till braxen, men min favvsmak är som ni kanske fattar DD;s Flodebanan...Fungerar bra till mycket speciellt braxen!
                sigpic

Kommentera

Varför e det förbjudet med deg på tävlingar egentligen..?

Kommentera

Ursprungligen postat av Brax_Max
                    Varför e det förbjudet med deg på tävlingar egentligen..?
                    Därför att det fuskades rejält med degen. Många gjorde ordning en lättlöst blandning av ströbröd och satte på bitar stora som stora spelkulor som sedan rycktes loss på botten. Då blev platsen rejält uppmäskad. Istället för att försöka skapa regler kring degkonsistens och storlek så förbjöds den helt enkelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37