Hjälp med metdeg! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med metdeg!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med metdeg!

Hej!

Jag var och metade med min fyraåriga dotter igår. Vi startade med att sätta mask på kroken, som jag alltid gjort och som alltid har fungerat. Det var fullt av småfisk där vi metade men inget intresse fanns för våra underbara maskar.

Så då tog jag en bit kanelgiffel och satte på kroken.... Då ble det li i luckan. Nu flockades fisken runt våra krokar.

Det som nu ar problemet var att den snikna fisken gärna åt gifflarna men fastnade inte på kroken.

Så min fråga är om det finns något bra recept för att få bra deg som sitter kvar på kroken?

P.S vi blev inte lottlösa utan fick till slut upp fyra mörtar... dottern fick tre av dem. D.S

/ Calle

Halloj

1 dl Vetemjöl
    ca 1/2 dl vatten

Knåda degen, tillsätt ingredienserna mer av behov.
    Annars funkar vit skivad franska typ Stor Form lite fuktad. Rulla brödet till små kullor.

Kommentera

Inte testat själv men kan det inte vara smart att sätta lite smak på degen med t,ex sirap?

Kommentera

Jag hade kanelgifflar och fisken var mer intresserad av min deg än de andra som hade mjöl och vattendeg.... Så lite kanel kanske är bra....

Bröd låter bra!

Är det så att degen lätt åker av kroken? Fiskarna som är var framme och åt var ju inte gigantiska direkt... De fiskar som vi fick ar lite större och precis lagom för dottern.

Kommentera

Fiskade efter betesfisk förra veckan. Körde med öl och ljust bröd. Mitt problem va att jag bara fick för stor fisk även om jag körde på den lättaste utrustningen i manna minne. Testat att ha lite olja i blandningen. Vet inte om det hjälper men vill intala mig att det hjälper lite mot att lösas upp snabbt i vattnet.
          #OneFly
          http://vimeo.com/onefly
          http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ska nog ställa mig i köket och baka 2 - 3 olika degar för att sedan testa vad dom går igång på bäst och vad som håller konsistensen bra i vatten.

Mjöl, vatten och lite sirap
            Mjöl, vatten, kanel och lite olja

Mjöl och vätskan från kräftor/räkor borde ju vara hett. Har tyvärr ingen sån burk hemma nu.

Kommentera

Testa med vaniljsocker och ev röd karamellfärg, och mindre krok typ stl. 14-18.
              Sött är bra Testade vaniljsocker och oboy i helgen och fick ganska stora sarvar och mörtar på det.

Blodmjöl kan funka bra med, slängde i lite ströbröd blandat med blodmjöl i ett annars vakfritt vatten, efter var de som tokiga :P
              Senast ändrad av -martin-; 2012-07-03, 09:21.
              Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Löses inte vaniljsocker upp väldigt lätt i vattnet?

Kommentera

Jo, men tillsammans med mjöl och vatten menade jag ^_^
                  Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Jo det förstod jag tänkte att den kanske blir väldigt porös fort.
                    Gjorde iaf en deg nu med vaniljsocker, mjöl, vatten, sirap, kanel och gul karamellfärg.

Även om man inte får upp nå fisk lär jag ha bjudit dom på deras första socker chock iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37