Hjälp med specimenfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med specimenfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Så när ska man välja att fiska med glidande eller bolt?
    Finns inget svar på den frågan. Beror ju helt på hur du vill fiska.

Till braxen kan du köra både bolt rig och feedermete. Det är 2 olika bottenmetemetoder som båda har samma mål. Kräver dock helt olika utrustning.

Det är en fördel om fisken du metar efter har en någorlunda mjuk mun som kroken kan tränga in i när den ska bolta.

De vanligaste arterna folk bedriver bolt rig till i vårt land är nog Karp, Gräskarp, Braxen, Sutare och i vissa fall Ruda. Gemensamt för alla dessa arter är att de allihop går och bökar/dammsuger botten efter mat och det är under detta födosök de av misstag boltar sig själva mot sänkets vikt om de tar krokbetet utan att märka något fel.

Man får inte mer fisk för att man fiskar bolt med larm. Det finns egentligen ingen anledning att fiska bolt med larm om fisket inte är segt eller på andra vis försvåras om man kör andra metoder. Det är lätt hänt att man vid boltfiske blir för bekväm och tänker att man fiskar effektivt bara för att man fiskar med 3 spön placerade på nappalarm. Spöna fiskar ju "sig själva" är det lätt att tro. När man fiskar med feederspö sitter man konstant och tittar och man får lättare en strävan efter att förändra något om man inte får hugg. Ska man köra bolt gäller det att man inte tappar strävan efter att fiska så effektivt som möjligt annars fiskar man inte effektivt.

Kommentera

Aaa okej tack! sista frågan nu sen slipper du mig hehe du skrev att det kräver helt olika utrustning. Jag har och använder ett 9 fot haspelspö med en 3000 freerunner rulle, använder mig oftast av larm därav haspelspö. Använder jag inte larm så ska man ha feederspö för att lätt se nappen?
      Till frågan, kan jag inte fiska med både glidande och bolt på min utrustning då?
      jag har även en 5000 freerunner rulle och några grövre spö som jag använder till karp& gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Aaa okej tack! sista frågan nu sen slipper du mig hehe du skrev att det kräver helt olika utrustning. Jag har och använder ett 9 fot haspelspö med en 3000 freerunner rulle, använder mig oftast av larm därav haspelspö. Använder jag inte larm så ska man ha feederspö för att lätt se nappen?
        Till frågan, kan jag inte fiska med både glidande och bolt på min utrustning då?
        jag har även en 5000 freerunner rulle och några grövre spö som jag använder till karp& gädda.
        Jag tycker allt att ett feederspö underlättar nappindikationen enormt när man bottenmetar (oavsett glidande eller fast tackel/pater-noster). Du har en ganska mjuk spötopp som du spänner upp emot sänket som böjer sig lätt när det nappar. Det är något att vänja sig vid, speciellt att fiska med 10-12fot spön, men det är en sjysst känsla att kasta och drilla fisk på när man väl har koll på grejerna

Kommentera

En baitrunner behövs endast när lina behöver kunna matas ut ur rullen utan att dra med spöt i vattnet när fisken är krokad och du inte håller i spöt. Dvs för larmfiske. Går dock köra running rigs (glidande) med det också men det känns lite överkurs i sammanhanget.

Det går att bottenmeta med toppen som indikator även på ett vanligt 9fot haspelspö. Jag själv gjorde det länge innan jag skaffade feederspön men feederspön visar hugget otroligt mkt tydligare. När du kör feeder använder du ingen baitrunnerfunktion.

Jag kan rekommendera dig att skaffa filmen Meta Mera Bottenmete. Det är en väldigt informativ film om de allra flesta former av bottenmete.

Kommentera

yesbox! som ni kanske redan har märkt så är jag ute o virrar i det blå, sorligt men sant.. Som bara det att när man fiskar feeder så använder man ingen baitrunnerfunktion, kör man bara med baitrunner vid larm fiske? hade jag ingen aning om! Men det är kanske bäst jag kollar på den filmen du nämnde, så får jag säkert en större inblick i detta fiske.
            kan redan tala om att jag inte tänker sitta och kolla på spötoppen för då måste man väll göra det regelbundet? kollar man bort och får napp så är det ju inte kul.. då följer ju hela spöet med firren.., det är inte min grej. Jag har fastnat för larmfiske, då man kan vila en stund eller läsa en bok. Alltså går det utmärkt med ett 9 fots haspel spö vid larm fiske?

Kommentera

Längden på spöt är inte lika viktigt som att det fungerar bra att kasta tyngre beten med spöt utan att du riskerar att knäcka det. Men som sagt kolla gärna på den filmen den är kick ass för att få stor inblick i flera metoder av bottenmete.

Kommentera

Vet inte om detta ska skrivas i detta inlägg, men hittar ingen annanstans att skriva på så jag passar på att fråga återigen, jag har inhandlat Swedbait Id/färnakung (mäsk) nu, vad är bäst att agna med då på jakt efter id? mäsket har ost smak? ska man testa en ost bit då på? eller vad kan man ha? Första gången jag använder "riktigt mäsk" hehe

Kommentera

Ostpasta (blandning av ost och bröd som knådas), maggots, mask, färskt bröd, majs är ett par beten som fungerar utmärkt till id.

Kommentera

Okej tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar