Abborremete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborremete ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborremete ?

tänkte be om lite tips om var man hittar den grova abborren om man ska meta från land, vilken metod och bete är bäst? jag har ett par åar omkring mig med djup på mellan 1 och 3 meter, tacksam för snabba svar och tips, ska jag bottenmeta ? mete med flöte mitt i ån eller vanligt metspö? vilken krokstorlek och vad för slags flöte och spö ?

jag kör vanligt flötmete me en storlek 8 3 krok då. löja brukar jag använda o stenbotten brukar bara bra ibland vad jag vet. sen är de säkert fler som vet mer som gärna delar med sig.
    //Me

Kommentera

12ft. Matchspö Drenna Piker 11g Blyat 8g Sen en 0.24 F-Carbontafs och en B983 Wide Gap stl. 6 med en Kräfta på!
      sigpic

Kommentera

Testa att bottenmeta i åarna med mask, löja eller mört.

Kommentera

Elanen

Föredrar med sådant litet djup glidflöte. Ett 7-8 foot kastspö. Antingen levande bete eller ett knippe mask på en enkelkrok. Man krokar bättre med enkelkrok och är bättre att ta loss. Viktigast att man blyar så att flötet inte ligger för högt i vattnet. MVH Gunnar J.

Kommentera

är de bra o meta med mask bara på våren eller e de bra på hösten också efter grov abborre eller ska man köra löja nu på hösten?
            //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
              är de bra o meta med mask bara på våren eller e de bra på hösten också efter grov abborre eller ska man köra löja nu på hösten?
              Mask funkar i stort sätt alltid!

Kommentera

Jag utgå från att du snokat rätt på ställen där det samlas lämplig bytesfisk. Det är ofta vid något lugnare bakvatten eller vasskant/udde. Dit kommer såväl gädda som abborre. Pröva flötmetad mask eller betesfisk där.
                Andra intressanta ställen är steniga bottnar. Dit drar de stora för att vila. Ett bottennära tacklat maskknippe som sakta får vandra medströms över området med flötet bakom sig (Trotting) kan locka fram dem. Man kan behöva tjata lite på dem ibland innan de ger med sig.
                På sådana platser där du tror att abborren kommer att passera på väg mot mat eller vila, kan det fungera bra med bottenmete. Ha gärna de traditionella betena mask eller fisk på kroken men räka eller bitar av andra skaldjur kan vara värt att pröva. Abborren har sina favoriträtter men är allmänt nyfiken och inte låst i sitt födoval.
                Såvida inte den har en tjurskalledag då det kanske är bättre att satsa på gädda!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag tycker du ska bottenmete med 2 spön, ett vanligt glidande bottenmete. kasta ut och låt ligga i några minuter, veva sedan in tacklet några meter och låt ligga ett par minuter, upprepa så och kasta av området du fiskar på, mkt effektivt och enkelt.
                  Metoden ger många stora abborrar varje år.
                  Själv hemkommen från en mkt givande abborrmete helg, aktivt bottenmete/sink&draw gav ett par grova abborrar denna helg
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 873 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76